Overslaan en naar de inhoud gaan

Reisdocumenten

Intro

Alle Nederlanders reizen en identificeren zich met een paspoort of identiteitskaart. De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) ontwikkelt deze reisdocumenten en beheert de bijhorende systemen voor aanvraag en uitgifte in het Koninkrijk der Nederlanden.

De paspoorten en identiteitskaarten dragen bij aan de betrouwbare identificatie van personen. Niet alleen aan de grens, maar ook bij de registratie van persoonsgegevens bijvoorbeeld bij de aanvraag van een uitkering of in het geval van zorgverlening.

De veiligheid van een reisdocument is van groot belang. Dat begint al bij het verstrekken van het document. Daarom zijn er altijd verschillende personen betrokken bij het verstrekken, beheren en uitreiken van een reisdocument. Onze belangrijkste partners zijn leveranciers en uitgevende instanties van reisdocumenten: gemeenten, de Koninklijke Marechaussee, Caribisch deel van het Koninkrijk en het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Contact

088 900 1000
Maandag - Vrijdag 08:30 - 17:00 uur

Nieuws

  • Nieuwe rolverdeling functiescheiding vanaf 1 januari 2025

    Voor de invoering van de functiescheiding vanaf 1 januari 2025*, heeft RvIG verschillende voorlichtingsmiddelen ontwikkeld. Eerder deelden we al informatie over de functiescheiding in de huidige situatie en de nieuwe situatie. Vanaf vandaag is dit aangevuld met het advies beoordelen aanvraag en een overzicht van veelgestelde vragen en antwoorden.

  • Productiefout in paspoort 2024

    Bij de productie van de eerste 50.000 paspoorten van model 2024 heeft zich eind september tot begin oktober een probleem voorgedaan. Hierdoor kan het soms voorkomen dat de drie voelbare schuine lijnen aan de linkerzijde van de houderpagina ontbreken. De houderpagina is de plastic kaart in het paspoort met de zwart-wit foto en persoonsgegevens. Deze fout komt voor in 100 tot 120 paspoorten van model 2024. Deze paspoorten zijn tussen 30 september en 8 oktober 2024 geleverd aan uitgevende instanties, zoals gemeenten.

  • Introductie nieuw model paspoort en identiteitskaart 2024

    Vandaag nemen we het nieuwe model van het paspoort en de identiteitskaart in gebruik. Deze zijn in lijn met de nieuwste (inter)nationale standaarden, wet- en regelgeving en bevatten nieuwe echtheidskenmerken. Ook is een aantal wijzigingen doorgevoerd om eenheid in de familie van Nederlandse reisdocumenten te behouden. De wijzigingen helpen om fraude, misbruik en vervalsing tegen te gaan.

Scroll naar boven