RAAS back-up en onderhoudsbeheer
Het is verplicht om dagelijks een back-up te maken van de gegevens in het Reisdocumenten Aanvraag- en Archiefstation (RAAS). De back-up procedure wordt hier toegelicht.
Het RAAS bevat gegevens die nodig zijn voor de uitgifte van reisdocumenten. Iedere werkdag moet een back-up worden gemaakt van de gegevens (conform artikel 92 Paspoortuitvoeringsregeling Nederland, PUN). Mochten er gegevens verloren gaan bij een calamiteit, dan zijn deze beschikbaar op de back-up schijven.
Back-up maken
De back-up wordt gemaakt door een back-up schijf te plaatsen in de RAAS-server. Voor het juist uitvoeren van de back-up moet de schijf iedere werkdag gewisseld worden. Alleen met officiële feestdagen mag hiervan afgeweken worden. Is een locatie gesloten op een niet-officiële feestdag of vrije dag, dan moet alsnog een back-up gemaakt worden. Dat waarborgt dat de vingerafdrukken in het RAAS tijdig worden verwijderd.
Dagelijkse back-up niet mogelijk?
Is een locatie niet de hele week geopend en is daardoor een dagelijkse back-up niet mogelijk? Dan kun je:
- dagelijks een medewerker naar de locatie sturen om de back-up te maken;
- de RAAS-server verplaatsen naar een centrale locatie waar elke dag een medewerker aanwezig is die een back-up kan maken.
Verplaatsen RAAS-server
Gemeenten die de RAAS-server willen verplaatsen naar een andere locatie, dienen een verzoek in bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Na toestemming van RvIG kan de gemeente een offerte opvragen bij de servicedesk van Identiteit & Diensten. Is de offerte akkoord en getekend, dan maakt de gemeente een afspraak met Identiteit & Diensten voor het verplaatsen van de server.