Overslaan en naar de inhoud gaan

Documentverificatiedienst

Organisaties als notarissen, banken en autoverhuurbedrijven moeten soms iemands identiteit vaststellen. Deze organisaties noemen wij verifiërende instanties. Met de Documentverificatiedienst controleren zij of reisdocumenten geldig zijn of niet. Want alleen een geldig document kan worden gebruikt voor identiteitsvaststelling. De Documentverificatiedienst bevraagt direct het Basisregister Reisdocumenten, hierin staan alle actuele reisdocumentgegevens.

Autorisatie aanvragen

Verifiërende instanties kunnen de Documentverificatiedienst alleen gebruiken als zij hiervoor geautoriseerd zijn. Zij vragen met eHerkenning een autorisatie aan als er een wettelijke grondslag of een gerechtvaardigd belang is om de informatie uit de Documentverificatiedienst te ontvangen. Aanvragen die met eHerkenning zijn gedaan ontvangen binnen 5 werkdagen een besluit of verzoek tot meer informatie.

Beoordeling en intrekking autorisatieaanvraag

Ingediende autorisatieverzoeken worden beoordeeld op basis van de Paspoortwet en andere wetgeving. Wanneer de autorisatie wordt toegekend, ontvang je een autorisatiebesluit per e-mail. Dit autorisatiebesluit kan je ook gebruiken in het contact met je Technische Aansluitpartij (TAP-partij) indien je als organisatie kiest voor een realtime-integratie met onze API. Stop je met documentverificatie? Dien dan een ‘Verzoek tot intrekken Autorisatie’ in via het ReIS Verificatieportaal. RvIG voert zelf ook beheer op geautoriseerde afnemers. Als we het voornemen hebben om een autorisatie in te trekken, informeren we de afnemer hierover. Die kan dan een zienswijze geven voordat wij besluiten of we de autorisatie intrekken.

Publicatie van autorisaties

Op publicaties.rvig.nl vind je de modelautorisatie voor de Documentverificatiedienst en een overzicht van alle geautoriseerde verifiërende instanties.

De Documentverificatiedienst gebruiken

Deze dienst kan op twee manieren gebruikt worden, via een TAP-partij of via het ReIS Verificatieportaal van RvIG.

Via een TAP-partij

De TAP-partij heeft in haar dienstverlening een realtime-integratie ingericht met onze API voor de Documentverificatiedienst. Dit wil zeggen dat de verifiërende instanties aansluiten op de dienstverlening van de TAP-partij. Er wordt geen rechtstreekse verbinding gemaakt met RvIG. Meer informatie hierover kun je opvragen bij jouw TAP-partij.

Via het ReIS Verificatieportaal

Geautoriseerde verifiërende instanties kunnen met eHerkenning inloggen op het ReIS Verificatieportaal om gebruik te maken van de Documentverificatiedienst.

De controle wordt uitgevoerd op basis van het reisdocumentnummer

Het resultaat van de controle is:

  • Hit: Het opgegeven documentnummer is niet geldig en mag niet in omloop zijn.
  • No Hit: Het opgegeven documentnummer is geldig en mag in omloop zijn.

Een reisdocument mag in omloop zijn als het de status ‘Geldig’ heeft. Een reisdocument mag niet in omloop zijn wanneer het reisdocument een van de volgende statussen heeft:

  • In aanvraag
  • Ongeldig
  • Definitief Onttrokken

Veelgestelde vragen

Ja, de Documentverificatiedienst vervangt het huidige Verificatieregister.
Het belangrijkste verschil is het raadplegen van een andere bron. Het huidige Verificatieregister bevraagt het huidige Register vermiste of vervallen reisdocumenten (ook wel ‘negatief’ register genoemd). De Documentverificatiedienst raadpleegt het Basisregister Reisdocumenten, waarin actuele gegevens van zowel ongeldige als geldige documenten zijn opgenomen.
Met de livegang van de Documentverificatiedienst worden de afnemers gevraagd binnen 1 jaar aan te sluiten. Ondertussen worden voorbereidingen getroffen om het huidige Register Vervallen of Vermiste documenten stop te zetten.
Deze autorisatie komt te vervallen.
Nieuwe autorisaties zijn nodig omdat de verificatie van documenten met informatie uit een andere bron, namelijk uit het Basisregister Reisdocumenten, plaatsvindt. En omdat de rollen en verantwoordelijkheden van de Koepelpartijen en RvIG bij de Documentverificatiedienst anders zijn geregeld dan bij het Verificatieregister.

Neem hiervoor contact op met de Frontoffice van RvIG via info@rvig.nl.

Neem contact op met de helpdesk van jouw Technische Aansluitpartij.

Kun je geen gebruik maken van eHerkenning? Gebruik dan het Autorisatieaanvraagformulier Documentverificatiedienst om een aanvraag in te dienen. Aanvragen die met het Autorisatieaanvraagformulier Documentverificatiedienst zijn gedaan ontvangen binnen 6 weken een besluit of verzoek tot meer informatie. Het Autorisatieaanvraagformulier komt binnenkort beschikbaar.

In verband met de beveiligingseisen en ter voorkoming van fraude/misbruik waarvoor RvIG primair verantwoordelijk is, is het noodzakelijk dat de verifiërende instantie bij raadpleging van de Documentverificatiedienst door een medewerker voor logging en user-ID, in de vorm van een pseudoniem doorgeeft. Zodat eventueel misbruik herleidbaar is naar een natuurlijk persoon.

Scroll naar boven