Overslaan en naar de inhoud gaan

Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties

Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Het MFO helpt burgers bij het corrigeren van een fout in een overheidsregistratie.

We ondersteunen ook overheidsorganisaties met advies en coördinerende werkzaamheden. Zo werken we mee aan een nog betere kwaliteit van overheidsregistraties.

Wil je een melding doen als overheidsorganisatie?

Klik dan hier voor het formulier op een andere pagina.

Van een melding die gedaan is via een formulier krijg je altijd een ontvangstbevestiging per mail. Als je geen mail hebt gekregen, neem dan contact met ons op.

'Om je goed van dienst te kunnen zijn, gebruiken veel overheidsorganisaties jouw gegevens. Het is dus belangrijk dat die gegevens kloppen.’

‘Ontdek je een fout in jouw gegevens bij de overheid? Dan is het zaak dat deze snel hersteld wordt. Meld de fout eerst bij de organisatie waar je deze opmerkt, daar moet het opgelost worden.’

‘Soms is dat lastig, omdat niet altijd duidelijk is bij wie of welke organisatie je nu precies moet zijn. Zo kunnen meerdere organisaties bij de fout betrokken zijn en dat maakt een oplossing ingewikkeld.’

‘Als je niet weet bij welke organisatie je moet aankloppen om de fout te herstellen, kun je terecht bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties.
Wij brengen mensen en overheidsorganisaties met elkaar in contact om samen naar een oplossing te zoeken.’

‘Zo helpen we jou om onjuiste gegevens aan te passen en de problemen die daardoor zijn ontstaan, op te lossen.’

‘Ook doen we ons best om negatieve gevolgen, zoals brieven en boetes, waar mogelijk tijdelijk stop te zetten. Zo doen we er alles aan dat jij, zo lang er nog geen oplossing is, niet verder in de problemen komt.’

‘En als de organisatie er zelf niet uitkomt? Wij werken samen met álle betrokken overheidsorganisaties, net zo lang tot jouw gegevens weer kloppen.’

‘Dus: zijn jouw gegevens niet juist en weet je niet waar je terechtkunt? Of komt de organisatie er zelf niet uit? Meld je dan bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties. Je vindt ons via www.rvig.nl/mfo.
Wij helpen je om fouten te herstellen

Nieuws

  • Bescherm inwoners tegen identiteitsfraude

    Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) ontvangt jaarlijks bijna 7.000 meldingen. De impact en gevolgen voor een slachtoffer kunnen groot zijn. Daarom is het belangrijk dat mensen zich bewust zijn van de risico’s wanneer hun persoonsgegevens in verkeerde handen vallen. Gemeenten spelen een belangrijke rol in het informeren over de gevaren van identiteitsfraude. Help mee identiteitsfraude te voorkomen door uw inwoners te informeren. Meer informatie en communicatiemateriaal is te vinden in de Toolkit KopieID-app. Deze informatie kan gedeeld worden via gemeentelijke kanalen. 

  • Aangepaste levering reisdocumenten

    Rondom de feestdagen wordt de levering van reisdocumenten aangepast. De standaard levertermijn van 5 werkdagen voor reguliere aanvragen geldt ook rondom de feestdagen. Als er een of meerdere feestdagen in die termijn vallen, schuift de levering op.

  • Proef Leegstand van start met zes gemeenten

    Op woensdag 26 maart vond de kick-off plaats van de proef ‘Leegstand’. Deze proef is begin april van start gegaan met zes gemeenten. Op 9 april vond de eerste levering via de Webapplicatie Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (WALAA) plaats. Het is het eerste profiel waarvoor een proef werd gehouden na de verankering van LAA in de wet BRP sinds mei 2023.

Scroll naar boven