Overslaan en naar de inhoud gaan

Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties

Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Het MFO helpt burgers bij het corrigeren van een fout in een overheidsregistratie.

We ondersteunen ook overheidsorganisaties met advies en coördinerende werkzaamheden. Zo werken we mee aan een nog betere kwaliteit van overheidsregistraties.

Wil je een melding doen als overheidsorganisatie?

Klik dan hier voor het formulier op een andere pagina.

Van een melding die gedaan is via een formulier krijg je altijd een ontvangstbevestiging per mail. Als je geen mail hebt gekregen, neem dan contact met ons op.

'Om je goed van dienst te kunnen zijn, gebruiken veel overheidsorganisaties jouw gegevens. Het is dus belangrijk dat die gegevens kloppen.’

‘Ontdek je een fout in jouw gegevens bij de overheid? Dan is het zaak dat deze snel hersteld wordt. Meld de fout eerst bij de organisatie waar je deze opmerkt, daar moet het opgelost worden.’

‘Soms is dat lastig, omdat niet altijd duidelijk is bij wie of welke organisatie je nu precies moet zijn. Zo kunnen meerdere organisaties bij de fout betrokken zijn en dat maakt een oplossing ingewikkeld.’

‘Als je niet weet bij welke organisatie je moet aankloppen om de fout te herstellen, kun je terecht bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties.
Wij brengen mensen en overheidsorganisaties met elkaar in contact om samen naar een oplossing te zoeken.’

‘Zo helpen we jou om onjuiste gegevens aan te passen en de problemen die daardoor zijn ontstaan, op te lossen.’

‘Ook doen we ons best om negatieve gevolgen, zoals brieven en boetes, waar mogelijk tijdelijk stop te zetten. Zo doen we er alles aan dat jij, zo lang er nog geen oplossing is, niet verder in de problemen komt.’

‘En als de organisatie er zelf niet uitkomt? Wij werken samen met álle betrokken overheidsorganisaties, net zo lang tot jouw gegevens weer kloppen.’

‘Dus: zijn jouw gegevens niet juist en weet je niet waar je terechtkunt? Of komt de organisatie er zelf niet uit? Meld je dan bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties. Je vindt ons via www.rvig.nl/mfo.
Wij helpen je om fouten te herstellen

Nieuws

  • Documentverificatiedienst in gebruik genomen

    We verbeteren het reisdocumentstelsel continu. Op 1 februari hebben we de Documentverificatiedienst in gebruik genomen. Hiermee kunnen verifiërende instanties na autorisatie de geldigheid van paspoorten en identiteitskaarten controleren. Dit kan direct bij RvIG of via een technische aansluitpartij.

  • LAA Datadag 2025, een terugblik

    Donderdag 13 februari stond in het teken van de jaarlijkse LAA Datadag. Tijdens deze bijeenkomst kwamen afnemers en deelnemers vanuit gemeenten samen om de gezamenlijke verantwoordelijkheid rond data en privacy te bespreken, met als doel de adreskwaliteit in de basisregistratie personen (BRP) te verbeteren. Dagvoorzitter Tjibbe Fromberg begeleidde de dag en zorgde voor een inspirerende en overzichtelijke programma-indeling.

  • Internationale award voor Nederlands model paspoort en identiteitskaart

    De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens heeft op 4 februari de award voor ‘Best new series 2025’ in ontvangst genomen op het congres High Security Printing in Bazel. We kregen deze internationale award voor het Nederlandse model paspoort en identiteitskaart dat eind september vorig jaar is geïntroduceerd.

Scroll naar boven