Functiescheiding nieuwe situatie
Om medewerkers beter te beschermen tegen mogelijke dwang of chantage van buitenaf introduceert de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens een nieuwe vorm van functiescheiding. Deze nieuwe vorm is tot stand gekomen door een zorgvuldige analyse van de huidige functiescheiding en gesprekken met gemeenten en andere uitgevende instanties. Ook heeft de VNG een impactanalyse uitgevoerd.
Nieuwe rolverdeling
Per 1 januari 2025 schrijft de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland (PUN) voor dat er altijd minimaal drie verschillende personen betrokken zijn bij de verschillende handelingen in de aanvraag en uitgifte van paspoorten en identiteitskaarten:
- Een medewerker die de identiteit van de aanvrager vaststelt en de aanvraag aanneemt.
- Alleen een ambtenaar mag de aanvraag beoordelen en verzenden naar de producent.
- Een medewerker die de identiteit van de aanvrager verifieert en het document uitreikt.
De beheertaken kunnen door een van drie medewerkers of iemand anders worden uitgevoerd.
Bekijk voor alle rollen de procesplaat.
Toekomstige situatie
RvIG werkt aan een technische oplossing om functiescheiding te loggen en alleen toegang te geven aan de persoon die de handeling mag uitvoeren. Ook wordt het in de toekomst mogelijk om digitaal controles te doen voor bijvoorbeeld de beoordeling van de aanvraag.