Overslaan en naar de inhoud gaan

Veelgestelde vragen en antwoorden Functiescheiding

Op deze pagina vind je antwoord op veelgestelde vragen over functiescheiding.

Vanaf 1 januari 2025 wordt de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland (PUN) aangepast met een nieuwe vorm van functiescheiding.

De nieuwe vorm, die vanaf 1 januari 2025 geldt, is voor alle Nederlandse (aangewezen) gemeenten en Caribisch Nederland (Bonaire, Saba en St Eustatius). Het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de Koninklijke Marechaussee en de Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) vallen niet onder de nieuwe regeling.
Een foto-foto-vergelijking kan uitgevoerd worden door de pasfoto die is aangeleverd bij de aanvraag te vergelijken met pasfoto’s uit voorgaande documenten. Je zoekt het voorgaande document in het RAAS op (indien afgegeven door jouw instantie) of er wordt bij de aanvraag een fotokopie van het vorige document gemaakt.
Nee, het is niet verplicht om naast de identiteitsvaststelling en controle op de rechtmatigheid van de aanvraag extra controletaken uit te voeren. Wél vormen ze een belangrijk onderdeel in het reisdocumentenproces om dit bestendiger te maken tegen fouten en fraude. RvIG adviseert de rol van de verstrekker te verzwaren. Het is daarom cruciaal om zoveel mogelijk van deze controles uit te voeren bij de aanvragen.

Nee, de fotokopie is een tijdelijke oplossing. RvIG werkt in het programma Verbeteren Reisdocumentenstelsel (VRS) aan een technische oplossing die identiteitscontrole in de backoffice goed ondersteunt. RvIG kan momenteel nog geen indicatie geven over wanneer deze nieuwe functies beschikbaar komen. Raadpleeg onze website voor de meest actuele informatie over VRS.

Alle gemeenten moeten structureel voldoen aan functiescheiding zoals het staat beschreven in de PUN.

Als je tijdelijk niet kan voldoen aan functiescheiding moet per 1 januari 2025 de leidinggevende en/of procesverantwoordelijke van de afdeling burgerzaken het C17-formulier van RvIG invullen en zelf in bewaring nemen. Dit formulier kan door RvIG opgevraagd worden bij controles en de zelfevaluatie.

Als het niet mogelijk is om ter plekke een fotokopie te maken van het vorige document, adviseren wij op voorhand de gegevens op te vragen bij de uitgevende instantie die het voorgaande document heeft uitgegeven en dit toe te voegen aan het dossier van de aanvraag.
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is niet voornemens de leges te verhogen voor de aanscherping van functiescheiding.
RvIG werkt aan een technische oplossing om functiescheiding te loggen en alleen toegang te geven aan de persoon die de handeling mag uitvoeren. Ook wordt het in de toekomst mogelijk om digitaal controles te doen voor bijvoorbeeld de beoordeling van de aanvraag.
Bij een aanvraag waarbij het vorige document is uitgegeven door een andere uitgevende instantie, adviseert RvIG een fotokopie te maken van het vorige document. Het blijft daarnaast ook mogelijk om de gegevens op te vragen bij de uitgevende instantie die het vorige document heeft uitgegeven.
Scroll naar boven