Veelgestelde vragen en antwoorden Functiescheiding
Op deze pagina vind je antwoord op veelgestelde vragen over functiescheiding.
Wanneer treedt de nieuwe vorm van functiescheiding binnen het reisdocumentenproces in werking?
Vanaf 1 januari 2025 wordt de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland (PUN) aangepast met een nieuwe vorm van functiescheiding.
Voor wie geldt de nieuwe vorm van functiescheiding in het reisdocumentenproces?
Voor functiescheiding adviseert RvIG de verstrekker de identiteit van de aanvrager nogmaals te verifiëren. Hoe kan de ambtenaar dit doen tijdens de eindcontrole?
RvIG adviseert de rol van de verstrekker te verzwaren om goed te kunnen voldoen aan functiescheiding bij het reisdocumentenproces van reisdocumenten. Is het verplicht om extra controletaken uit te voeren?
Wordt het maken van een fotokopie van het oude document vanwege de aangepaste functiescheiding een verplichte handeling in het reisdocumentenproces?
Nee, de fotokopie is een tijdelijke oplossing. RvIG werkt in het programma Verbeteren Reisdocumentenstelsel (VRS) aan een technische oplossing die identiteitscontrole in de backoffice goed ondersteunt. RvIG kan momenteel nog geen indicatie geven over wanneer deze nieuwe functies beschikbaar komen. Raadpleeg onze website voor de meest actuele informatie over VRS.
Wat moeten we doen als mijn organisatie langdurig niet kan voldoen aan functiescheiding in het aanvraag- en uitgifteproces?
Wat moeten we doen als we tijdelijk (in geval van een noodsituatie) niet kunnen voldoen aan functiescheiding?
Als je tijdelijk niet kan voldoen aan functiescheiding moet per 1 januari 2025 de leidinggevende en/of procesverantwoordelijke van de afdeling burgerzaken het C17-formulier van RvIG invullen en zelf in bewaring nemen. Dit formulier kan door RvIG opgevraagd worden bij controles en de zelfevaluatie.