Veelgestelde vragen en antwoorden Functiescheiding
Op deze pagina vind je antwoord op veelgestelde vragen over functiescheiding.
Wanneer treedt de nieuwe vorm van functiescheiding binnen het reisdocumentenproces in werking?
Vanaf 1 januari 2025 wordt de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland (PUN) aangepast met een nieuwe vorm van functiescheiding.
Voor wie geldt de nieuwe vorm van functiescheiding in het reisdocumentenproces?
Voor functiescheiding adviseert RvIG de verstrekker de identiteit van de aanvrager nogmaals te verifiëren. Hoe kan de ambtenaar dit doen tijdens de eindcontrole?
RvIG adviseert de rol van de verstrekker te verzwaren om goed te kunnen voldoen aan functiescheiding bij het reisdocumentenproces van reisdocumenten. Is het verplicht om extra controletaken uit te voeren?
Wordt het maken van een fotokopie van het oude document vanwege de aangepaste functiescheiding een verplichte handeling in het reisdocumentenproces?
Nee, de fotokopie is een tijdelijke oplossing. RvIG werkt in het programma Verbeteren Reisdocumentenstelsel (VRS) aan een technische oplossing die identiteitscontrole in de backoffice goed ondersteunt. RvIG kan momenteel nog geen indicatie geven over wanneer deze nieuwe functies beschikbaar komen. Raadpleeg onze website voor de meest actuele informatie over VRS.
Wat moeten we doen als mijn organisatie langdurig niet kan voldoen aan functiescheiding in het aanvraag- en uitgifteproces?
Wat moeten we doen als we tijdelijk (in geval van een noodsituatie) niet kunnen voldoen aan functiescheiding?
Als je tijdelijk niet kan voldoen aan functiescheiding moet per 1 januari 2025 de leidinggevende en/of procesverantwoordelijke van de afdeling burgerzaken het C17-formulier van RvIG invullen en zelf in bewaring nemen. Dit formulier kan door RvIG opgevraagd worden bij controles en de zelfevaluatie.
Hoe kan men de extra identiteitscontrole ondersteunen als de aanvraag wordt gedaan met een MVA?
Worden de leges aangepast om de nieuwe rolverdeling in functiescheiding in het reisdocumentenproces te ondersteunen?
Gaat RvIG het mogelijk maken om de juiste toepassing van functiescheiding te controleren of af te dwingen door de systemen betrokken bij het aanvraag en uitgifteproces?
RvIG werkt samen met de RDM-leveranciers aan een oplossing om functiescheiding technisch af te dwingen. Dit willen we bereiken door handelingen van medewerkers te loggen middels een pseudoniem. Door deze oplossing is het altijd duidelijk wie betrokken is geweest bij het aanvragen, de eindcontrole (het verstrekken) en het uitreiken van een reisdocument. De datum waarop deze functionaliteit wordt opgeleverd is nog niet bekend.
Blijft het, naast het maken van een fotokopie, ook mogelijk om de foto op te vragen bij de uitgevende instantie die het vorige document heeft uitgegeven?
Mogen detachering-, inhuur- of uitzendkrachten de eindcontrole uitvoeren en het verstrekkingsbesluit nemen?
Nee, alleen een ambtenaar mag de eindcontrole uitvoeren en het verstrekkingsbesluit nemen. Volgens de Ambtenarenwet 2017 is een ambtenaar een persoon die een arbeidsovereenkomst heeft met een overheidswerkgever. Een ambtenaar kan een gemeenteambtenaar zijn, maar ook medewerkers bij de provincies, waterschappen en rijksoverheid zijn ambtenaren. Bovenstaande definitie bestaat sinds 1 januari 2020 door de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra). Hierdoor is de rechtspositie van ambtenaren genormaliseerd en vallen zij net als werkenden in het bedrijfsleven onder het arbeidsrecht en hebben zij voortaan een arbeidsovereenkomst in plaats van een aanstelling.
De medewerker die de eindcontrole (het verstrekken) uitvoert moet dus een ambtenaar van de gemeente zijn. Hiermee bedoelen we een werknemer in dienst van de gemeente. Detachering-, inhuur- en uitzendkrachten, evenals zzp-ers mogen deze rol dus niet uitvoeren maar mogen wel de functies aanvraag en uitreiken uitvoeren. Een ambtenaar van een andere gemeente die gedetacheerd aan het werk is bij jullie gemeente mag de eindcontrole wel uitvoeren.
RvIG adviseert om bij de aanvraag van een reisdocument een kopie te maken van het huidige document ten behoeve van de eindcontrole. Mag de gemeente een kopie maken van het reisdocument en hoe lang mag deze kopie bewaard worden?
Ja, dat mag. De bevoegde autoriteit mag een kopie maken van het reisdocument. In de wet staan regels over de vaststelling van de identiteit van aanvrager door de bevoegde autoriteit (onder andere Nederlandse gemeenten). In deze regels wordt voorgeschreven dat voor de vaststelling van de identiteit onder ander gebruik wordt gemaakt van het door de aanvrager overgelegde Nederlandse reisdocument (artikel 28 van de Paspoortwet, in artikel 2.1 van het Paspoortbesluit en artikel 22 PUN). Om tijdens de eindcontrole een extra identiteitscontrole te kunnen uitvoeren mag de gemeente, op basis van voorgenoemde regels, een kopie maken van het overgelegde reisdocument.
Het maken van een kopie van een reisdocument en vergelijken daarvan, zijn verwerkingen van persoonsgegevens in de zin van de AVG. Het maken van een kopie van een identiteitsbewijs is volgens de Autoriteit Persoonsgegevens ‘de zwaarste manier’ om iemands identiteit vast te stellen en mag daarom alleen als de wet dat toestaat. Artikel 2.1 van het Paspoortbesluit schrijft voor dat voor het verkrijgen van de nodige zekerheid over de identiteit van de aanvrager gebruik wordt gemaakt van het door de aanvrager overgelegde Nederlandse reisdocument. Er is daarmee een wettelijke verwerkingsgrondslag voor de gemeenten om een kopie te maken van het reisdocument (artikel 6 lid 1 sub c AVG). Zodra de gemeenten de eindcontrole heeft uitgevoerd en het verstrekkingsbesluit is genomen vervalt de grondslag om de fotokopie te bewaren. De fotokopie moet na de eindcontrole direct vernietigd worden en mag niet worden opgeslagen.
Let op: bevoegde instanties kunnen geen rechten ontlenen aan deze uitspraak van RvIG. De identiteitsvaststelling van de aanvrager is immers een wettelijke taak van de bevoegde instantie en de bevoegde instantie is daarmee zelf verantwoordelijkheid voor de gegevensverwerkingen die plaatsvinden bij het uitvoeren van die taak. Bevoegde instanties kunnen voor een definitieve AVG toets omtrent verwerkingsgrondslagen en noodzakelijkheid terecht bij hun privacy officer, dan wel bij de Autoriteit Persoonsgegevens.