Overslaan en naar de inhoud gaan
Zoeken in

Caribisch deel Koninkrijk - informatie voor burgers

Intro

RvIG versterkt en bewaakt de kwaliteit van de bevolkingsadministratie in het Caribische deel van het Koninkrijk. Door een betere administratie op de eilanden ontstaan er ook betere basisvoorzieningen voor de bewoners.

De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, RvIG...
werkt op verschillende vlakken samen...
met het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden.
Het Caribisch deel bestaat uit zes eilanden.
Aruba, Curaçao en Sint Maarten zijn, net als Nederland, zelfstandige landen
Bonaire, Sint Eustatius en Saba, zijn bijzondere gemeenten van Nederland.
Samen heten zij: Caribisch Nederland.
Ze worden ook wel de BES-eilanden genoemd.
De zes eilanden zijn zelf verantwoordelijk...
voor het registreren van de persoonsgegevens van hun inwoners.
Dit doen Aruba, Curaçao en Sint Maarten op basis van eigen wetgeving.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties...
is verantwoordelijk voor de wetgeving voor Bonaire, Saba en Sint Eustatius.
De registratie van persoonsgegevens van de eilanden...
vindt plaats in een systeem waar alle eilanden gebruik van maken: de PIVA.
PIVA staat voor Persoonsinformatievoorziening Nederlandse Antillen en Aruba.
RvIG zorgt ervoor dat de PIVA’s zowel onderling kunnen communiceren...
als met de Basisregistratie Personen in Europees Nederland.
Binnen het Koninkrijk is de hoofdregel dat iemand geregistreerd mag staan als inwoner...
in één persoonsadministratie.
Als personen tussen de eilanden of naar Nederland verhuizen...
verhuizen de geregistreerde gegevens ook gewoon mee.
Dit voorkomt dat burgers steeds opnieuw informatie moeten aanleveren.
RvIG beheert de centrale database...
waarin een kopie van de PIVA’s van de BES-eilanden is opgeslagen.
RvIG verstrekt deze persoonsgegevens...
aan geautoriseerde instanties...
zoals de Belastingdienst Caribisch Nederland en de Unit Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Deze overheidsorganisaties...
gebruiken de persoonsgegevens in hun dienstverlening aan de burger.
Het is van belang dat de gegevens correct zijn en van goede kwaliteit.
RvIG toetst daarom periodiek of de gegevens in de centrale voorziening en de PIVA’s gelijk zijn.
Om de kwaliteit van de PIVA’s te versterken...
deelt RvIG kennis...
en organiseren we 2 keer per jaar het PIVA platform waaraan alle 6 de eilanden deelnemen
Samen werken we bijvoorbeeld aan het voorkomen van identiteitsfraude...
door middel van voorlichtingscampagnes voor burgers.
RvIG verzorgt ook de infrastructuur en technische voorzieningen...
voor de uitgevende instanties van Nederlandse paspoorten en Caribische identiteitskaarten.
En met de jaarlijkse zelfevaluatie reisdocumenten...
zorgt RvIG ervoor...
dat de kwaliteit van de aanvraag en uitgifte van deze documenten wordt gewaarborgd.
Zo werken we samen aan een goede dienstverlening aan de burger.
Meer weten? Kijk op RvIG.nl.

Contact

088 900 1000
Maandag - Vrijdag 08:30 - 17:00 uur

Nieuws

  • Wijzigingen in LO BES, LO BRP 2025.Q1 en HUP

    Op 1 januari 2025 treedt zowel van het Logisch Ontwerp BRP (LO BRP) als van het Logisch Ontwerp BES (LO BES) een nieuwe versie in werking: versie 2025.Q1. De meeste wijzigingen vinden plaats in het LO BRP. Door de nieuwe versie van het LO BRP wordt ook de Handleiding Uitvoeringsprocedures (HUP) aangepast.

  • RvIG Kennisdag, een dag vol inspiratie en verbinding

    Op donderdag 21 november vond de RvIG Kennisdag 'Tijd voor Identiteit' plaats, met bijna 800 professionals die de gelegenheid aangrepen om zich te laten inspireren en op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. De dag stond in het teken van inspirerende presentaties, waardevolle workshops en netwerkmogelijkheden, waarbij deelnemers hun kennis konden delen en nieuwe inzichten konden opdoen.

  • Wetsvoorstel voor invoering van het BSN op Bonaire, Sint Eustatius en Saba naar Tweede Kamer

    In 2025 krijgen de inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba een burgerservicenummer (BSN). Het invoeren van het BSN is een eerste stap die het mogelijk maakt dat inwoners in de toekomst steeds meer gebruik kunnen maken van online overheidsdiensten. Zo hebben de inwoners straks één uniek, betrouwbaar persoonsnummer voor de communicatie met de overheid.

Scroll naar boven