Overslaan en naar de inhoud gaan

Burgerservicenummer

Intro

Het burgerservicenummer (BSN) is jouw eigen persoonsnummer voor je contacten met de overheid. Dit unieke nummer helpt om bijvoorbeeld persoonsverwisselingen te voorkomen. Iedereen die zich voor het eerst inschrijft in de BRP krijgt een BSN. Ook een pasgeboren kind dat wordt aangegeven, krijgt meteen een BSN.

Het BSN heeft voordelen voor jou en voor de overheid. Het vergemakkelijkt je contacten met de gemeente en met andere (overheids)organisaties. Als je gaat werken, geef je jouw BSN aan je werkgever. Daarmee regelt je werkgever een aantal zaken met bijvoorbeeld de Belastingdienst en het pensioenfonds. Ook de gezondheidszorg maakt gebruikt van het BSN. Bij de huisarts, in het ziekenhuis, in de apotheek of bij het aanvragen van thuiszorg kan naar je BSN gevraagd worden.

Contact

088 900 1000
Maandag - Vrijdag 09.00 - 12.00 uur; 13.00 - 16.00 uur

Nieuws

  • 100.000e Europeaan gekoppeld aan BSN met eIDAS

    Met deze koppeling kunnen burgers van andere lidstaten online zaken regelen met de Nederlandse overheid. Het is een belangrijke mijlpaal dat op 11 september jl. de 100.000e unieke koppeling een feit is. Daaruit blijkt dat eIDAS in een behoefte voorziet en dat steeds meer Europese burgers hun nationale authenticatiemiddel gebruiken om zaken in Nederland online te regelen. De 100.000 unieke Europeanen die gekoppeld zijn kunnen nu diensten van de Nederlandse overheid afnemen. Sinds december 2019 zijn er maandelijks gemiddeld meer dan 2.000 Europeanen gekoppeld aan een Nederlandse identiteit.

  • BSN wijzigen, mag dat?

    ‘Mijn gegevens zijn gelekt bij het recente datalek van Bevolkingsonderzoek Nederland, mag ik nu een nieuw burgerservicenummer (BSN)?’ Dat verzoek hebben RvIG en verschillende gemeenten de afgelopen weken gekregen. Burgers maken zich zorgen over het mogelijk misbruik van hun BSN. Die zorgen zijn begrijpelijk, maar het wijzigen van een BSN is niet mogelijk en bovendien niet het middel om mogelijke identiteitsfraude op te lossen.

  • Datalek veroorzaakt ongerustheid – CMI geeft advies

    Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) ontvangt veel vragen van deelnemers aan het bevolkingsonderzoek van wie persoonsgegevens betrokken zijn bij een recent datalek. Het CMI begrijpt dat een datalek tot grote ongerustheid leidt, maar we willen ook benadrukken dat een datalek niet automatisch betekent dat er sprake is van identiteitsfraude.

Scroll naar boven