Project verbeteren gezagsregistratie in de BRP
Het komt regelmatig voor dat een medewerker van bijvoorbeeld jeugdzorg, de koninklijke marechaussee of een andere instantie voor het uitvoeren van zijn of haar taak informatie nodig heeft over wie het gezag heeft over een minderjarige. Informatie hierover staat zowel in BRP als in het gezagsregister van de Rechtspraak. Deze informatie is vaak niet eenduidig, toegankelijk, volledig of actueel. Dit kan leiden tot onwenselijke situaties. RvIG participeert samen met het Ministerie van Justitie en Veiligheid, de Rechtspraak, de NVVB en diverse ketenpartners in het project Verbeteren Gezagsinformatie. Het doel is om de verschillen tussen het gezagsregister van de Rechtspraak en de BRP te verkleinen en daarmee het verbeteren van de kwaliteit van de gezagsinformatie.
Pilot
Uit een gezamenlijk onderzoek van RvIG en Rechtspraak uit 2021 is gebleken dat dat er in circa 3,5% van de gevallen verschillen bestaan tussen wat er in het gezagsregister geregistreerd staat en wat in de BRP staat. Vorig jaar heeft RvIG in samenwerking met de bovengenoemde partners een pilot gedraaid onder 7 gemeenten om inzicht te krijgen in de aantallen en oorzaak van de verschillen tussen het gezagsregister van de Rechtspraak en de BRP.
Een van de conclusies uit deze pilot is dat een structurele vergelijking tussen het gezagsregister van de Rechtspraak en de BRP zeer nuttig is en leidt tot een aanzienlijke verbetering van de kwaliteit van de gezagsregistratie in de BRP. In circa 77% van de geconstateerde verschillen door de gemeente is een correctie doorgevoerd in de BRP.
Verschillen tussen gezagsregister en de BRP
Uit de pilot is naar voren gekomen dat veel van de verschillen op Gezamenlijk gezag, Aantekening gezamenlijk gezag, Voogdij en Adoptie gecorrigeerd kunnen worden. De belangrijkste redenen voor het ontstaan van de verschillen in de pilot waren:
- Uittreksel niet ontvangen
- Ouder is overleden
- Uittreksel niet (goed) verwerkt
Niet alle verschillen worden gecorrigeerd, belangrijke redenen hiervoor zijn:
- Ouder is overleden (dit wordt niet aangepast in het gezagsregister)
- Gezag is van rechtswege ontstaan
Oplossen verschillen
Medewerkers van de gemeente krijgen vanaf april 2025 via de Kwaliteitsmonitor de verschillen gefaseerd aangeleverd. Hierbij wordt ook een oplossingsrichting aangereikt. In bijna alle gevallen is een uittreksel van de rechtbank nodig om het verschil op te kunnen lossen. Iedere gemeente is aan een rechtbank gekoppeld waar ze de uittreksels kunnen opvragen. Een uitgebreide werkinstructie is hiervoor beschikbaar.
Uit de pilot bleek dat gemeenten met enthousiasme hebben deelgenomen. Gezagsregistratie is een actueel onderwerp waar veel medewerkers burgerzaken graag verbetering in zien. Ook rechtbanken geven aan de controle nuttig te vinden.