Veelgestelde vragen ReIS Aanvraagportaal (RAP)
Op deze pagina vind je veelgestelde vragen over het ReIS Aanvraagportaal (RAP)
Veelgestelde vragen ReIS Aanvraagportaal (RAP)
Wat kan ik doen als ik mijn wachtwoord voor RAP ben vergeten?
Hoe meld ik autorisatiebevoegden RAP voor mijn organisatie?
Elke organisatie moet minimaal 2 autorisatiebevoegden RAP registreren bij RvIG. De bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn vergelijkbaar met die van een autorisatiebevoegde voor het RAAS. Zo is een autorisatiebevoegde RAP onder andere bevoegd om gebruikers voor het RAP bij RvIG aan te melden of af te melden. Het aanmelden van een autorisatiebevoegde kan door het insturen van het daarvoor bestemde aanmeldformulier.
Hoe registreer ik mij als een gebruiker van het RAP?
Gebruikers van het RAP kunnen alleen aangemeld worden door de autorisatiebevoegden RAP. Om gebruikers aan te melden kan de autorisatiebevoegde het daarvoor bestemde aanmeldformulier gebruiken.
Hoe meld ik een gebruiker van het RAP af?
Als er geen noodzaak meer is om het RAP te gebruiken, bijvoorbeeld als een medewerker een andere functie krijgt, dan moet de gebruiker afgemeld worden bij RvIG. Dit kan de autorisatiebevoegde RAP doen door middel van het insturen van het daarvoor bestemde formulier.
Stap 1 De webpagina van het RAP kan niet geopend worden met de url
Na het invoeren van de URL: https://rap.reis.idm.diginetwerk.net in de browser (wel of niet via een snelkoppeling) vanaf je werkplek krijg je de melding dat de pagina niet benaderd kan worden.
Actie: Probeer op een andere werkplek het RAP via dezelfde URL te benaderen.
- Is het gelukt het RAP vanaf een andere PC te benaderen, neem dan contact op met de werkplekbeheerder van je organisatie om de communicatie vanaf je werkplek naar het RAP mogelijk te maken.
- Is het NIET gelukt het RAP vanaf een andere PC na invoering van de URL: https://rap.reis.idm.diginetwerk.net te benaderen, geef in de browser het volgende IP-adres in: https://145.21.226.234. Ga afhankelijk van het resultaat naar stap 2 of stap 3 hieronder.
Stap 2 De webpagina van het RAP kan niet worden geopend met de URL, wel met het IP-adres
Na het invoeren van het volgende IP-adres in de browser: https://145.21.226.234 is de webpagina van het RAP wel te benaderen met mogelijk de melding: ‘Niet beveiligd’.
Actie: Neem contact op met de netwerkbeheerder en/of certificaatbeheerder van je organisatie. Er moet worden achterhaald of er netwerkproblemen zijn of dat er onlangs wijzigingen zijn aangebracht in een of meerdere netwerkcomponenten. Bijvoorbeeld aanpassingen in een Firewall, DNS (het mogelijk opnieuw resolven van de URL (Endpoint) in de lokale DNS) of dat het PKIoverheid certificaat is verlopen.
Stap 3 De webpagina van het RAP kan niet worden benaderd (niet met de URL en niet met het IP-adres)
Na het invoeren van de URL: https://rap.reis.idm.diginetwerk.net of het IP-adres: https://145.21.226.234 vanaf de werkplek(ken), is het RAP niet te benaderen.
Actie: Neem contact op met de netwerkbeheerder van je organisatie. Er moet worden achterhaald of er problemen zijn met Diginetwerk.
Nadat het probleem met Diginetwerk is verholpen maar het niet mogelijk is vanaf de werkplek het RAP te benaderen met de URL, onderneem de actie zoals vermeld onder stap 2.
Situatie 4: De webpagina van het RAP kan worden benaderd, maar er blijft een cirkeltje draaien
Actie: Mogelijk is het PKIoverheid certificaat verlopen. Neem contact op met de certificaatbeheerder van je organisatie.
Stap 5: alles getest
Er is vastgesteld door de technisch beheerders van je organisatie dat:
- Er geen problemen zijn met Diginetwerk;
- Er geen netwerkproblemen zijn;
- Er geen netwerkcomponenten zijn aangepast;
- Het PKIoverheid certificaat geldig is.
Actie: Neem contact op met de Frontoffice van RvIG via info@rvig.nl.