Overslaan en naar de inhoud gaan

Veelgestelde vragen aantal RNI-inschrijvingen met tijdelijk verblijfsadres

Personen die korter dan 4 maanden in Nederland verblijven, kunnen zich laten inschrijven in de Registratie Niet-ingezetenen (RNI). Inschrijven in de RNI kan bij een van de RNI-loketten en is niet verplicht. Het is wel nodig als iemand een burgerservicenummer (BSN) nodig heeft. Sinds eind 2022 registreert RvIG, naast de persoonsgegevens, ook de tijdelijke verblijfsadressen en contactgegevens in de RNI. Zo ontstaat er beter zicht op deze groep. Het doel is onder andere om kwetsbare groepen beter te kunnen bereiken en beschermen.

Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen over de registratie van het tijdelijk verblijfsadres bij inschrijving in de RNI.

Veelgestelde vragen

Een tijdelijk verblijfsadres is een adres dat een niet-ingezetene vrijwillig doorgeeft bij inschrijving in de RNI. Dit is een adres waar de niet-ingezetene verwacht voor een korte duur te verblijven in Nederland.

Voorheen werd bij een inschrijving in de RNI alleen een woonadres in het buitenland geregistreerd. Dit betekende dat de Nederlandse overheid geen zicht had op waar een niet-ingezetene verblijft in Nederland. Door het registreren van het tijdelijk verblijfsadres komt er beter zicht op deze groep en zijn ze beter te bereiken en beschermen.

Nee, het opgeven van een tijdelijk verblijfsadres is niet verplicht.

Ongeveer 85% van de niet-ingezetenen geeft bij inschrijving een tijdelijk verblijfsadres op.

De pagina Aantal inschrijvingen in de RNI met tijdelijk verblijfsadres biedt een overzicht van het aantal personen per gemeente, dat zich in de genoemde periode als niet-ingezetene heeft ingeschreven in de RNI met een tijdelijk verblijfsadres.

Het tijdelijk verblijfsadres wordt bij de eerste inschrijving in de RNI geregistreerd. Niet-ingezetenen geven wijzigingen beperkt door, daardoor neemt de waarde van het geregistreerde gegeven na enkele maanden af. De actuele situatie komt dus niet overeen met de geregistreerde gegevens in de RNI. Hierdoor geeft het tonen van het totaal aantal geregistreerde tijdelijke verblijfsadressen in een gemeente een vertekend beeld.

Ja, er zijn voorzieningen in ontwikkeling waarmee burgers nieuwe of gewijzigde tijdelijke verblijfsadressen eenvoudig kunnen doorgeven, zonder hiervoor een afspraak bij het RNI-loket te maken.

Nee, dit is niet voorzien.

Het verschil kan bijvoorbeeld ontstaan doordat meerdere niet-ingezetenen op hetzelfde adres verblijven. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een adres een doorstroomadres is, waar de burger slechts kort verblijft. Hierdoor zal dit adres vaker worden opgegeven als tijdelijk verblijfsadres.

Niet alle niet-ingezetenen geven hun verhuizing of vertrek uit Nederland door. Dit is ook niet verplicht. Dit jaar wordt gewerkt aan een voorziening waarmee niet-ingezetenen een wijziging van het tijdelijk verblijfsadres online kunnen doorgeven. Zij hoeven voor een wijziging niet meer naar een RNI-loket. Er wordt verwacht dat niet-ingezetenen, daardoor eerder een wijziging zullen doorgeven.

Ja, op grond van het recent herziene GABA-besluit zijn gemeenten inmiddels geautoriseerd voor het ad hoc bevragen van het tijdelijk verblijfsadres en contactgegevens. Bekijk de pagina Gemeente als buitengemeentelijke afnemer voor meer informatie.

Scroll naar boven