Veelgestelde vragen aantal RNI-inschrijvingen met tijdelijk verblijfsadres
Personen die korter dan 4 maanden in Nederland verblijven, kunnen zich laten inschrijven in de Registratie Niet-ingezetenen (RNI). Inschrijven in de RNI kan bij een van de RNI-loketten en is niet verplicht. Het is wel nodig als iemand een burgerservicenummer (BSN) nodig heeft. Sinds eind 2022 registreert RvIG, naast de persoonsgegevens, ook de tijdelijke verblijfsadressen en contactgegevens in de RNI. Zo ontstaat er beter zicht op deze groep. Het doel is onder andere om kwetsbare groepen beter te kunnen bereiken en beschermen.
Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen over de registratie van het tijdelijk verblijfsadres bij inschrijving in de RNI.
Veelgestelde vragen
Wat is een tijdelijk verblijfsadres?
Waarom wordt het tijdelijk verblijfsadres geregistreerd?
Is het opgeven van een tijdelijk verblijfsadres verplicht?
Wat voor adres kan worden opgegeven als tijdelijk verblijfsadres?
Welk percentage van de ingeschrevenen registreert hun tijdelijk verblijfsadres?
Ongeveer 85% van de niet-ingezetenen geeft bij inschrijving een tijdelijk verblijfsadres op.
Waarom wordt niet het totaal aantal inschrijvingen in een gemeente getoond?
Wordt de registratie van het tijdelijk verblijfsadres nog verder uitgebreid?
Komen er ook cijfers over het aantal contactgegevens?
Hoe kan er verschil ontstaan tussen het aantal inschrijvingen en het aantal verblijfsadressen?
Geeft een niet-ingezetene zijn verhuizing of vertrek uit Nederland door?
Wat doet RvIG als een niet-ingezetene langer dan vier maanden in Nederland is?
Is het getoonde aantal tijdelijke verblijfsadressen representatief voor het aantal niet-ingezetenen in een gemeente?
Nee, het tijdelijk verblijfsadres wordt vooralsnog alleen bij eerste inschrijving in de RNI geregistreerd en is daarbij niet verplicht. Wijzingen worden vaak niet doorgegeven, dus het adres is ook niet altijd actueel.
Daarnaast hoeven niet-ingezetenen die terugkeren in Nederland zich niet opnieuw te registreren in de RNI als zij al over een BSN beschikken. Er wordt daarmee ook geen tijdelijk verblijfsadres geregistreerd.
Kunnen we als gemeente ook de BSN's en/of de adressen van niet-ingezetenen krijgen die in onze gemeente staan geregistreerd?
Ja, RvIG werkt eraan om stapsgewijs gemeenten hiervoor te autoriseren en deze gegevens aan gemeenten te verstrekken. Neem contact op met RvIG via info@rvig.nl om ook deze gegevens te verkrijgen.