Overslaan en naar de inhoud gaan

Register paspoortsignaleringen

Intro

Het Register paspoortsignaleringen (RPS) is een overzicht van personen aan wie een paspoort geweigerd kan worden of waarvan het paspoort vervallen kan worden verklaard. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn bijvoorbeeld misbruik of fraude. In het RPS staan je persoonsgegevens. Als je in het RPS staat, kun je geen paspoort krijgen en/of moet je je huidige paspoort inleveren. Onder bijzondere omstandigheden kun je soms tóch een Nederlands paspoort krijgen.

Het plaatsen van je gegevens in het RPS is een maatregel om het Nederlands reisdocument te beschermen. Het Nederlandse paspoort en de Nederlandse identiteitskaart zijn documenten waar mensen veel vertrouwen in hebben. Niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten. Deze betrouwbaarheid kan in gevaar komen door misbruik ervan.

Telefonisch kunnen wij geen gegevens inzien, niet aangeven wat de status is van jouw overeenstemmingsverzoek en niet zien voor hoe lang je nog op de signaleringslijst staat. Daarnaast kunnen wij je ook niet doorverbinden naar collega’s die deze inzage wel hebben.

Voor inhoudelijke informatie of het indienen van een overeenstemmingsverzoek, kan je een e-mail sturen naar info@rvig.nl. Voor algemene vragen over RPS en de procedure kun je bellen naar 088-9001000. Maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 12.00 uur en tussen 13.00 en 16.00 uur.

Nieuws

  • Per januari 2 RNI-loketten voor derdelanders

    Derdelanders kunnen zich per 1 januari 2026 bij minder RNI-loketten inschrijven dan niet-ingezetenen met een Europees paspoort. Zij hebben dan de keuze uit 2 inschrijflocaties: Breda en Venlo. Met deze maatregel willen de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid meer zicht krijgen op de problematiek rondom illegale tewerkstelling, uitbuiting en mensenhandel.

  • Vanaf 11 november krijgen inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba een BSN

    Na de Tweede Kamer is er nu ook groen licht vanuit de Eerste Kamer voor de invoering van het burgerservicenummer (BSN) op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Dit betekent dat de afdelingen burgerzaken van de drie eilanden het BSN vanaf 11 november 2025 kunnen uitreiken aan hun inwoners. Vanaf 11 november kunnen de inwoners hun persoonlijke BSN-brief ophalen tijdens de BSN ophaalweken. Na de ophaalweken kan het BSN altijd worden opgevraagd bij de afdeling Burgerzaken.

Scroll naar boven