Overslaan en naar de inhoud gaan

Register paspoortsignaleringen

Intro

Het Register paspoortsignaleringen (RPS) is een overzicht van personen aan wie een paspoort geweigerd kan worden of waarvan het paspoort vervallen kan worden verklaard. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn bijvoorbeeld misbruik of fraude. In het RPS staan je persoonsgegevens. Als je in het RPS staat, kun je geen paspoort krijgen en/of moet je je huidige paspoort inleveren. Onder bijzondere omstandigheden kun je soms tóch een Nederlands paspoort krijgen.

Het plaatsen van je gegevens in het RPS is een maatregel om het Nederlands reisdocument te beschermen. Het Nederlandse paspoort en de Nederlandse identiteitskaart zijn documenten waar mensen veel vertrouwen in hebben. Niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten. Deze betrouwbaarheid kan in gevaar komen door misbruik ervan.

Telefonisch kunnen wij geen gegevens inzien, niet aangeven wat de status is van jouw overeenstemmingsverzoek en niet zien voor hoe lang je nog op de signaleringslijst staat. Daarnaast kunnen wij je ook niet doorverbinden naar collega’s die deze inzage wel hebben.

Voor inhoudelijke informatie of het indienen van een overeenstemmingsverzoek, kan je een e-mail sturen naar info@rvig.nl. Voor algemene vragen over RPS en de procedure kun je bellen naar 088-9001000. Maandag tot en met vrijdag van 8:30 - 17:00.

Nieuws

  • Internationale award voor Nederlands model paspoort en identiteitskaart

    De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens heeft op 4 februari de award voor ‘Best new series 2025’ in ontvangst genomen op het congres High Security Printing in Bazel. We kregen deze internationale award voor het Nederlandse model paspoort en identiteitskaart dat eind september vorig jaar is geïntroduceerd.

  • BRP API Nieuws

    Ook in de afgelopen maand zijn er weer een aantal ontwikkelingen geweest op het gebied van onze BRP API. In dit bericht vind je een overzicht.

  • Meldingregistratie ook in gebruik genomen door eerste gemeente

    We verbeteren het reisdocumentenstelsel continu. Zo voegen we regelmatig nieuwe functionaliteiten toe. De gemeente Noordenveld heeft eind 2024 als eerste gemeente de nieuwe functionaliteit Meldingregistratie in gebruik genomen. Eerder hebben ook alle grensgemeenten, bureau Nooddocumenten van de Koninklijke Marechaussee op Schiphol en de kabinetten van de Gouverneurs van Aruba en Sint Maarten deze functionaliteit in gebruik genomen.

Scroll naar boven