Overslaan en naar de inhoud gaan

Register paspoortsignaleringen

Intro

Het Register paspoortsignaleringen (RPS) is een overzicht van personen aan wie een paspoort geweigerd kan worden of waarvan het paspoort vervallen kan worden verklaard. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn bijvoorbeeld misbruik of fraude. In het RPS staan je persoonsgegevens. Als je in het RPS staat, kun je geen paspoort krijgen en/of moet je je huidige paspoort inleveren. Onder bijzondere omstandigheden kun je soms tóch een Nederlands paspoort krijgen.

Het plaatsen van je gegevens in het RPS is een maatregel om het Nederlands reisdocument te beschermen. Het Nederlandse paspoort en de Nederlandse identiteitskaart zijn documenten waar mensen veel vertrouwen in hebben. Niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten. Deze betrouwbaarheid kan in gevaar komen door misbruik ervan.

Telefonisch kunnen wij geen gegevens inzien, niet aangeven wat de status is van jouw overeenstemmingsverzoek en niet zien voor hoe lang je nog op de signaleringslijst staat. Daarnaast kunnen wij je ook niet doorverbinden naar collega’s die deze inzage wel hebben.

Voor inhoudelijke informatie of het indienen van een overeenstemmingsverzoek, kan je een e-mail sturen naar info@rvig.nl. Voor algemene vragen over RPS en de procedure kun je bellen naar 088-9001000. Maandag tot en met vrijdag van 8:30 - 17:00.

Nieuws

  • Bescherm inwoners tegen identiteitsfraude

    Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) ontvangt jaarlijks bijna 7.000 meldingen. De impact en gevolgen voor een slachtoffer kunnen groot zijn. Daarom is het belangrijk dat mensen zich bewust zijn van de risico’s wanneer hun persoonsgegevens in verkeerde handen vallen. Gemeenten spelen een belangrijke rol in het informeren over de gevaren van identiteitsfraude. Help mee identiteitsfraude te voorkomen door uw inwoners te informeren. Meer informatie en communicatiemateriaal is te vinden in de Toolkit KopieID-app. Deze informatie kan gedeeld worden via gemeentelijke kanalen. 

  • Aangepaste levering reisdocumenten

    Rondom de feestdagen wordt de levering van reisdocumenten aangepast. De standaard levertermijn van 5 werkdagen voor reguliere aanvragen geldt ook rondom de feestdagen. Als er een of meerdere feestdagen in die termijn vallen, schuift de levering op.

  • Proef Leegstand van start met zes gemeenten

    Op woensdag 26 maart vond de kick-off plaats van de proef ‘Leegstand’. Deze proef is begin april van start gegaan met zes gemeenten. Op 9 april vond de eerste levering via de Webapplicatie Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (WALAA) plaats. Het is het eerste profiel waarvoor een proef werd gehouden na de verankering van LAA in de wet BRP sinds mei 2023.

Scroll naar boven