Inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba krijgen een BSN
In 2025 krijgen de inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba een burgerservicenummer (BSN). Het invoeren van het BSN is een eerste stap die het mogelijk maakt dat inwoners in de toekomst steeds meer gebruik kunnen maken van online overheidsdiensten. Zo hebben de inwoners straks één uniek, betrouwbaar persoonsnummer voor de communicatie met de overheid.
Voorbereidingen
Om dat voor elkaar te krijgen zijn wetswijzigingen nodig. Deze wetswijzigingen maken het mogelijk dat de openbare lichamen van Bonaire, Sint Eustatius en Saba het BSN kunnen toekennen aan hun inwoners, kunnen registreren in hun bevolkingsadministratie en mogen verwerken. Naast de wetswijzigingen, zijn ook praktische en technische aanpassingen nodig. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen en testen van ICT-systemen en het informeren van de inwoners over wat het BSN is. Daarnaast ondersteunt RvIG de openbare lichamen van Bonaire, Sint Eustatius en Saba bij de invoering van het BSN. Denk hierbij aan hulp bij het aanpassen van systemen en uitleg over de procedures voor het toekennen van een BSN. Maar ook de toegang voor geautoriseerde afnemers, zoals Belastingdienst Caribisch Nederland, zodat zij straks het BSN van inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba kunnen verwerken.
Eén uniek en betrouwbaar nummer
Een belangrijke voorwaarde voor het gebruik van een persoonsnummer is dat dit nummer uniek is en geen persoonlijke informatie bevat. Het is een betrouwbaar nummer dat door alle overheidsinstanties gebruikt kan worden. Met het BSN kunnen de inwoners een DigiD aanvragen. Hiermee wordt het voor de inwoners mogelijk om steeds vaker gebruik te maken van online dienstverlening van overheidsorganisaties.
BRP en Bap BES blijven gescheiden
De stelsels Basisregistratie Personen (BRP) en Basisadministraties persoonsgegevens BES (Bap BES) blijven na de invoering gescheiden. Het BSN wordt, naast het ID-nummer, toegevoegd aan de bevolkingsadministratie van de openbare lichamen. Net als de Nederlandse gemeenten reiken de afdelingen burgerzaken van Bonaire, Sint Eustatius en Saba straks een BSN uit aan hun inwoners. Om dubbelinschrijvingen te voorkomen, controleert de medewerker burgerzaken eerst bij de beheervoorziening BSN of iemand niet al een BSN heeft.
Het is belangrijk dat alle personen met een BSN in de BRP voorkomen. Daarom worden de inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba straks ook opgenomen in de BRP. Technisch gebeurt dat in de voorziening Registratie Niet-ingezetenen (RNI), de RNI is een onderdeel van de BRP. Dit betekent dat de gegevens van deze personen aan geautoriseerde afnemers van de BRP verstrekt kunnen worden. Om deze afnemers te voorzien van actuele gegevens, worden bepaalde wijzigingen aan een persoonslijst in de bevolkingsadministratie van de openbare lichamen ook doorgevoerd op de persoonslijst in de RNI. Het gaat dan om persoonsgegevens zoals adres.
Toekennen van het BSN
De invoering van het BSN gaat in twee stappen: eenmalig voor huidige inwoners (de initiële toekenning), daarna structureel bij nieuwe inschrijvingen. Het geldt uiteraard alleen voor inwoners die nog geen BSN hebben.
- Initiële toekenning huidige inwoners. Het BSN wordt opgenomen op de persoonslijst in de bevolkingsadministratie van de openbare lichamen. Met een voorlichtingscampagne worden inwoners opgeroepen om de brief met BSN op te halen bij de afdeling burgerzaken.
- Structureel. Het toekennen van een BSN wordt een vast onderdeel van de inschrijving in de bevolkingsadministratie. Een nieuwe inwoner, die nog niet over een BSN beschikt, krijgt bij inschrijving automatisch een BSN toegekend.
Wat verandert er voor wie
- Elke inwoner van Bonaire, Sint Eustatius en Saba heeft straks een BSN. Daarmee kan een inwoner een DigiD aanvragen. Met DigiD is het op termijn mogelijk om gebruik te maken van de online dienstverlening van overheidsorganisaties, zowel in Caribisch als in Europees Nederland.
- De afdelingen burgerzaken van Bonaire, Sint Eustatius en Saba gaan BSN’s uitreiken aan hun inwoners. Zij kunnen daartoe een voorraad BSN’s opvragen bij de beheervoorziening BSN. De afdelingen burgerzaken controleren of een persoon die zich inschrijft niet al een BSN heeft, om zo dubbelinschrijvingen te voorkomen. Daarnaast registreren zij het toegekende BSN op de persoonslijst van de inwoner.
- De afdelingen burgerzaken van de Europees Nederlandse gemeenten halen bij een verhuizing vanuit Bonaire, Sint Eustatius of Saba altijd een persoonslijst op uit de BRP en actualiseren deze. Dat kan omdat een inwoner van Bonaire, Sint Eustatius of Saba in de BRP wordt opgenomen. Daarnaast ontvangen zij op gebruikelijke wijze de persoonslijst van het eiland. Deze gebruikt de gemeente als brondocument voor de inschrijving. De burger overlegt bij zijn inschrijving een verhuisbericht van het eiland van herkomst.
- Een afnemer van de PIVA-V ontvangt, als hij daarvoor geautoriseerd is, het BSN van personen van wie hij gegevens opvraagt.
- Voor afnemers van de BRP-V verandert er niets. Zij krijgen persoonsgegevens verstrekt uit BRP-V, zoals dat nu ook gaat. Afhankelijk van hun autorisatie, kunnen daar straks ook gegevens bij zitten van personen die wonen in Bonaire, St. Eustatius of Saba.
- Een Aangewezen bestuursorgaan (ABO) mag straks geen inschrijvings- of wijzigingsverzoeken meer doen voor inwoners van Bonaire, Sint Eustatius of Saba. Hetzelfde geldt voor de medewerkers van de RNI-loketten. Het bestuurscollege van het betreffende eiland is verantwoordelijk voor het bijhouden van gegevens over de eigen inwoners.
- RvIG zorgt voor de synchronisatie tussen de Basisadministratie persoonsgegevens van de eilanden en de BRP. Om de persoonslijst van de inwoners in de BRP actueel te houden, worden wijzigingen op de persoonslijst in Basisadministratie persoonsgegevens BES door RvIG gesynchroniseerd naar de matchende persoonslijst in de BRP.
Wijzigingen aan vier Logisch Ontwerpen
Voor de invoering van het BSN in Caribisch Nederland zijn wijzigingen voorzien in:
Meer informatie over de wijzigingen in de Logisch Ontwerpen staat in de oplegnotitie van deze LO-wijzigingen.