Overslaan en naar de inhoud gaan

W215 Centraal protocolleringsoverzicht via MO

Een burger heeft recht op inzage van de gegevens die over hem op zijn persoonslijst zijn vastgelegd in de BRP, maar ook op inzage in de verstrekkingen die van die gegevens zijn gedaan. Burgers krijgen inzage in die verstrekkingen via het zogenaamde protocolleringsoverzicht. Dit kan worden opgevraagd bij de eigen gemeente van inschrijving. Een gemeente vraagt dan in de Kwaliteitsmonitor KWM) het prototocolleringsoverzicht op van de burger. De KWM roept daartoe de ProtocolleringsOverzichtsModule (POM) aan via een webservice. De POM genereert het gevraagde overzicht met alle verstrekkingen uit de BRP-V en stuurt dit als PDF-bestand terug naar de KWM, alwaar de gemeentefunctionaris het kan downloaden, uitprinten en verzenden. Gemeenten voegen het overzicht met de verstrekkingen uit de gemeentelijke BRP-systemen toe om een totaaloverzicht te kunnen bieden aan de burger.

Dit is een omslachtig proces. Het vereist dat een burger zich wendt tot de gemeente (al dan niet via een digitaal loket), dat de gemeente handmatig het overzicht aanvraagt in de KWM, uitprint en samenvoegt met een overzicht dat gegenereerd moet worden uit het eigen BRP-systeem. Bij sommige gemeenten kan het dan ook even duren voordat de burger zijn overzicht thuisgestuurd krijgt. Voor burgers is het veel fijner als ze zo’n protocolleringsoverzicht zelf in Mijn Overheid zouden kunnen aanvragen.

In de eenvoudigste variant is dat gewoon het PDF-bestand dat gemeenten nu uit de POM krijgen, maar in de toekomst zullen dat afzonderlijke gegevens van alle relevante verstrekkingen zijn, zodat dit in een interactieve vorm op Mijn Overheid kan worden getoond. Een burger zou dan in de opgevraagde protocolleringsgegevens kunnen bladeren door een overheidsorgaan te selecteren, een periode, of een soort verstrekking (spontaan/selectie/ad hoc). Maar dat is voor later. De eenvoudige variant wordt beschreven in deze LO-wijziging.

Scroll naar boven