Overslaan en naar de inhoud gaan
Naslagwerk

W215 Centraal protocolleringsoverzicht via MO

1 Probleemstelling

1.1 Omschrijving

Een burger heeft recht op inzage van de gegevens die over hem op zijn persoonslijst zijn vastgelegd in de BRP, maar ook op inzage in de verstrekkingen die van die gegevens zijn gedaan. Burgers krijgen inzage in die verstrekkingen via het zogenaamde protocolleringsoverzicht. Voor ingezetenen kan dit worden opgevraagd bij de eigen gemeente van inschrijving. Een gemeente vraagt dan in de Kwaliteitsmonitor KWM) het protocolleringsoverzicht op van de burger. De KWM roept daartoe de ProtocolleringsOverzichtsModule (POM) aan via een webservice. De POM genereert het gevraagde overzicht met alle verstrekkingen uit de BRP-V en stuurt dit als PDF-bestand terug naar de KWM, alwaar de gemeentefunctionaris het kan downloaden, uitprinten en verzenden. Gemeenten voegen daarbij het overzicht met de verstrekkingen uit de gemeentelijke BRP-systemen toe om een totaaloverzicht van alle verstrekkingen te kunnen bieden aan de burger. Voor niet-ingezetenen geldt dat die zich kunnen wenden tot een RNI-loket, dat vervolgens samen met de niet-ingezetene een formulier invult en dit naar RvIG stuurt. RvIG stelt dan een protocolleringsoverzicht samen in de BRP-V beheermodule en stuurt dit naar de niet-ingezetene.

Dit is een omslachtig proces. Het vereist dat een burger zich wendt tot de gemeente (al dan niet via een digitaal loket) of een RNI-loket en dat die gemeente of dat loket allerlei handmatige handelingen moet verrichten om de burger te voorzien van het overzicht van de verstrekkingen van zijn gegevens. Bij sommige gemeenten kan het dan ook even duren voordat de burger zijn overzicht thuisgestuurd krijgt. Voor burgers is het veel fijner als ze zo’n protocolleringsoverzicht zelf in MijnOverheid zouden kunnen aanvragen.

In de eenvoudigste variant is dat gewoon de PDF die gemeenten nu uit de POM krijgen, maar in de toekomst zullen dat afzonderlijke gegevens uit die PDF op een interactieve manier worden getoond op MijnOverheid. Een burger zou dan door de opgevraagde protocolleringsgegevens kunnen bladeren door een overheidsorgaan te selecteren, een periode, of een soort verstrekking (spontaan/selectie/ad hoc). Maar dat is voor later. De eenvoudige variant wordt beschreven in deze LO-wijziging.

1.2 Herkomst

Deze wijziging komt voort uit initiatief IWD-01-03 Centraal protocolleringsoverzicht via MO van programma Toekomst BRP.

1.3 Raakvlakken

Er zijn geen raakvlakken met andere LO-wijzigingen.

2 Oplossing

2.1 Huidige situatie

Een gemeentelijke burgerzakenmedewerker vraagt iemands protocolleringsoverzicht voor een bepaalde periode op in de KWM. De KWM op zijn beurt roept de webservice van de POM aan. Die retourneert een PDF-bestand met de verstrekkingen uit de BRP-V in de gevraagde periode van de gevraagde persoon. Dat overzicht wordt vervolgens uitgeprint en naar de burger gestuurd per briefpost, eventueel aangevuld met een overzicht van verstrekkingen uit de gemeentelijke BRP-systemen. Voor niet-ingezetenen werkt het iets anders: zij kunnen een overzicht van de verstrekkingen uit BRP-V opvragen via een RNI-loket. Dat vult dan samen met hen een formulier in waarmee het overzicht bij RvIG kan worden opgevraagd. RvIG stelt dan het protocolleringsoverzicht samen en stuurt het naar de aanvrager.

2.2 Oplossing

Om burgers hier meer regie op te geven, wordt de functie in de KWM ook toegevoegd aan MijnOverheid. Burgers kunnen dan zelf een periode opgeven waarover ze inzage willen in de verstrekkingen van hun persoonsgegevens die in die periode zijn gedaan. Die periode is maximaal een jaar lang en gaat maximaal 20 jaar terug in de tijd, omdat protocolleringsgegevens niet langer dan 20 jaar worden bewaard. MijnOverheid roept dan een nieuwe API aan van de zogenaamde ProtocolleringsOverzicht Aanvraag Module (POAM), die op zijn beurt weer de webservice van de POM aanroept. Deze genereert het PDF-bestand en stuurt dit terug naar de POA en die zorgt dat het bestand naar de MijnOverheid Berichtenbox van de burger wordt gestuurd. De burger kan het overzicht vervolgens daar downloaden en inzien. De POAM roept dus dezelfde webservice aan als de KWM, maar voor MijnOverheid wordt er een nieuwe API geïntroduceerd. Omdat die API daarmee een extern koppelvlak wordt, dient deze, net als de POAM, in het Logisch Ontwerp BRP te worden beschreven.

2.3 Openstaande punten

Voorlopig haalt MijnOverheid alleen de PDF op met verstrekkingen in een bepaalde periode over de persoon die in MijnOverheid is ingelogd. In de toekomst kan dit worden verfijnd door niet een PDF, maar de brongegevens van die verstrekkingen te retourneren, zodat MijnOverheid de protocolleringsgegevens als interactief deel van de website kan tonen. De burger kan er dan in zoeken of bladeren, bijvoorbeeld door een specifieke afnemer te selecteren en een kleinere periode.

3 Invoering

Naar verwachting worden de benodigde wijzigingen in MijnOverheid, en de benodigde toegang tot de API van de POAM voor MijnOverheid in het derde en vierde kwartaal van 2025 gerealiseerd. Daarom is deze LO-wijziging gepland voor LO 2026.Q1 (1 januari 2026).

4 Gevolgen

4.1 Documentatie

Deze wijziging in LO BRP heeft geen gevolgen voor andere logisch ontwerpen (LO BSN, LO BRPk, LO BES en LO PBK), ook niet voor de HUP en de WIR.

4.2 Gemeenten

Geen gevolgen.

4.3 Afnemers

Geen gevolgen. Alleen voor Mijn Overheid is het gevolg dat het aanvragen van het protocolleringsoverzicht wordt toegevoegd aan de huidige functionaliteit.

4.4 IND

Geen gevolgen.

4.5 Caribische landen en Caribisch Nederland

Geen gevolgen.

4.6 RvIG-systemen

De POAM moet worden gerealiseerd en de API ervan opengesteld voor Mijn Overheid.

Delen

Scroll naar boven