Veelgestelde vragen KopieID-app
Op deze pagina vind je veelgestelde vragen over het gebruik van de KopieID-app. Vind je het antwoord op je vraag niet hier? Mail dan naar RvIG, via info@rvig.nl.
Waarom de KopieID-app?
Op welke apparaten is de KopieID-app te gebruiken?
Hoe is de KopieID-app beveiligd?
Als je een kopie van een identiteitsbewijs opslaat, dan wordt de kopie versleuteld (encrypted) in de app opgeslagen. Dit kan alleen als je een wachtwoord op je telefoon hebt. Wil je een opgeslagen kopie gebruiken? Dan wordt altijd het wachtwoord van je telefoon gevraagd. Heb je geen wachtwoord op je telefoon staan? Dan kun je de KopieID-app wel gebruiken, maar kan je geen kopie opslaan.
Verwijder je later je wachtwoord op je telefoon, dan worden de opgeslagen kopieën ook verwijderd.
Welke identiteitsdocumenten herkent de app?
De KopieID-app herkent de volgende Nederlandse identiteitsdocumenten en documenten van Bonaire, St. Eustatius en Saba (BES):
- Nederlandse identiteitskaart
- Nationaal paspoort
- Nederlands rijbewijs
- Reisdocumenten voor vluchtelingen
- Reisdocumenten voor vreemdelingen
- Verblijfsdocument
- Vreemdelingendocument
- Dienstpaspoort
- Diplomatiek paspoort
- Faciliteitenpaspoort
- Zakenpaspoort
- Rijbewijs BES
- Sedula – Bonaire
- Sedula – St. Eustatius
- Sedula – Saba
Wie mag je identiteitsdocument kopiëren?
Organisaties, bedrijven of personen mogen alleen een kopie van je identiteitsdocument maken als dat volgens de wet mag. Bijvoorbeeld je werkgever, een bank of een notaris.
Als iemand een kopie of scan van jouw identiteitsdocument wil maken, moet diegene vertellen waarom dat nodig is. Wil een organisatie een kopie van je identiteitsdocument, maar is dat volgens de wet niet verplicht? Maak dan in ieder geval je burgerservicenummer (BSN) en pasfoto onleesbaar.
Wil je meer informatie over wie een kopie van je identiteitsdocument mag maken? Kijk dan op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Hoe gebruik ik de KopieID-app?
Met de KopieID-app maak je in 4 eenvoudige stappen een veilige kopie van je identiteitsdocument:
- Maak een foto van je identiteitsdocument met de KopieID-app
- Geef aan welke gegevens de app moet doorstrepen
- Voeg een watermerk toe
- Deel de kopie
Je kunt er ook voor kiezen om de kopie op te slaan voor later gebruik.
Kijk voor meer informatie over de KopieID-app op de website van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG).
Hoe maak ik een foto?
Maak een foto van je identiteitsdocument met de KopieID-app. Let bij het maken van een foto op het volgende:
- Zorg voor voldoende licht in de ruimte. Bij voorkeur daglicht.
- Gebruik een donkere, vlakke achtergrond en hou je vingers buiten beeld.
- Richt de camera op je identiteitsdocument.
- De KopieID-app herkent je identiteitsdocument en maakt een foto
Als de app jouw document niet herkent en het maken van een fot niet lukt, kan dat komen door te weinig licht. Probeer het dan nog een keer op een plek met meer licht, daglicht is het beste. Wat je ook kunt proberen is de lens van je camera schoonmaken.
Lukt dit niet?
Mail dan naar RvIG, via info@rvig.nl. Vermeld in de mail ook graag jouw soort mobiele toestel, de app-versie en het soort identiteitsdocument inclusief uitgiftejaar.
Hoe werkt het doorstrepen?
Nadat je met de KopieID-app een foto hebt gemaakt, kun je gegevens doorstrepen die de ontvanger niet nodig heeft.
- De KopieID-app herkent van welk document een foto is gemaakt en toont een lijst van alle gegevens die op het document staan.
- Kies uit deze lijst welke gegevens je wilt doorstrepen.
- De KopieID-app streept deze gegevens dan automatisch voor je door.
Het doorstrepen van gegevens is niet verplicht.
Lukt dit niet?
Mail dan naar RvIG, via info@rvig.nl. Vermeld in de mail ook graag jouw soort mobiele toestel, de app-versie en het soort identiteitsdocument inclusief uitgiftejaar.
Hoe voeg je een watermerk toe?
Hoe kan ik een kopie opslaan?
Hoe deel ik een kopie?
Kan ik de kopie opslaan voor later gebruik?
Kan ik een opgeslagen kopie terugvinden in mijn galerij?
Nee, je opgeslagen kopieën staan niet in je galerij. Deze worden versleuteld (encrypted) opgeslagen binnen de app.
Kan ik foto’s in de app uploaden?
Het is niet mogelijk om foto’s in de KopieID-app te uploaden. De app beoordeelt via de camera of het een Nederlands identiteitsdocument is en of de foto van voldoende kwaliteit is.
Wordt een kopie die met de KopieID-app is gemaakt altijd geaccepteerd?
Er kunnen redenen zijn waarom een kopie die met de KopieID-app is gemaakt niet wordt geaccepteerd door een organisatie. Soms mag een organisatie bijvoorbeeld om een kopie zonder watermerk vragen (onbewerkte kopie).
Wil je weten welke organisaties om een onbewerkte kopie mogen vragen? Kijk dan op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens
Hoe meld ik identiteitsfraude?
Ben je slachtoffer van identiteitsfraude? Doe dan aangifte bij de politie. Wil je hulp of advies? Doe dan melding bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).
Herkent de KopieID-app niet-Nederlandse identiteitsdocumenten?
Nee. Je kan de app gebruiken om een kopie te maken van Nederlandse identiteitsdocumenten, onder andere het paspoort, de identiteitskaart en het rijbewijs, maar ook voor documenten uit Bonaire, Saba en Sint Eustatius. Om de KopieID-app zo gebruiksvriendelijk en veilig mogelijk te maken is ervoor gekozen dat de vernieuwde versie zelf een foto van een identiteitsdocument maakt en herkent waar gegevens op het document staan. Hierdoor is de app ook goed te gebruiken voor mensen met een visuele beperking en voldoet aan de Rijksbrede vereisten van toegankelijkheidsniveau A.