Programma Verbeteren Reisdocumentenstelsel
Met het programma Verbeteren Reisdocumentenstelsel (VRS) maken we het stelsel van paspoorten en identiteitskaarten toekomstbestendig. Dit doen we om de kwaliteit, fraudebestendigheid en betrouwbaarheid van het reisdocumentenstelsel naar een hoger niveau tillen.
Download video
- Download in MP4 HD formaat MP4 HD | 50.1 MB
Uitgeschreven tekst
een paspoort of identiteitskaart.
Deze reisdocumenten behoren tot de meest
betrouwbare ter wereld.
Hoe zorgen we ervoor dat dat ook zo blijft?
De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens...
RvIG...
beheert ons reisdocumentenstelsel.
Hierbinnen worden dus al die paspoorten
en identiteitskaarten uitgegeven.
Veel van de processen zijn niet meer van deze tijd.
Gegevens bijvoorbeeld worden nu
niet centraal opgeslagen...
waardoor informatie-uitwisseling soms
nog handmatig gebeurt.
Ook zijn nog niet alle processen geautomatiseerd.
Dit is inefficiënt en foutgevoelig.
Daarom is er het programma ‘Verbeteren
Reisdocumentenstelsel’, afgekort VRS.
Doel van dit programma is de kwaliteit, betrouwbaarheid...
en fraudebestendigheid van het reisdocumentenstelsel
naar een hoger niveau te tillen.
Het programma loopt tot en met 2025...
en zal veel betekenen voor ieders veiligheid én gemak.
Zo werken we de komende tijd aan een
‘centraal register reisdocumenten’...
dat via een aanvraagportaal te benaderen is.
Ook zullen hier vele handige andere functionaliteiten
an hangen voor uitgevende instanties.
Daarnaast maken we een slag in de
‘digitalisering van formulieren’...
waardoor bevoegde collega's de status van uitgegeven documenten gewoon kunnen aanpassen...
en hier geen formulieren meer voor
hoeven in te vullen en versturen.
Ook houdt RvIG zich bezig met een ‘digitaal portaal
voor het doorgeven van vermissingen’.
Zo kan iedereen die dit overkomt...
straks zélf een reisdocument als
gestolen of vermist registreren.
Al deze verbeteringen voeren we stap voor stap door...
en in nauwe samenwerking met onze partners.
Dit zijn uitgevende instanties als gemeenten...
de Koninklijke Marechaussee...
het Caribisch deel van het Koninkrijk...
en het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Met het programma ‘Verbeteren Reisdocumentenstelsel’...
werken we samen aan betere en veilige dienstverlening.
Voor iedereen die er mee werkt...
én voor al die mensen waarvoor we
het uiteindelijk allemaal doen.
Meer weten?
Kijk op onze website: www.rvig.nl
Om de kwaliteit van het reisdocumentenstelsel naar een hoger niveau te tillen werken we aan verschillende doelen. Dat zijn:
Een betrouwbaar reisdocument
- Analoog en digitaal moeilijk te vervalsen
- Bevat de juiste gegevens
- Precies voor wie daar recht op heeft
- Status juist en actueel
Betrouwbare identiteitsverificatie en -informatie
- Informatiediensten in samenhang over domeinen Reisdocumenten, BRP/PIVA, en eID heen
- Informatieverstrekking juist, actueel en privacyvriendelijk
- Status juist en actueel
Toekomstvast en flexibel stelsel
- IT generiek met een korte time-to-market en veilig
- Voorbereid voor andere processen en documenten
- Voorbereid op prominente rol biometrie
Projecten programma VRS
Om deze doelen te realiseren zijn binnen het programma VRS drie projecten gedefinieerd.
Project Aanvraag, uitgifte en statusbeheer
Dit project verbetert het aanvraag- en uitgifteproces en het statusbeheer van reisdocumenten voor de uitgevende instanties. Binnen dit project gaan we uiteindelijk Samen van RAAS naar ReIS.
Project Informatieverstrekking
Dit project verbetert de informatieverstrekking van reisdocumentgegevens aan verifiërende instanties, handhavende instanties, raadplegende instanties en de burger. We zorgen dat actuelere informatie kan worden opgevraagd en de privacy van burgers beter wordt beschermd.
Project StopID
Dit project levert een portaal op waarin burgers zelf 24/7 hun reisdocumenten als gestolen of vermist op kunnen geven.
Basisregister Reisdocumenten is vernieuwd
Om het reisdocumentenstelsel toekomstbestendig te kunnen maken, hebben we het Basisregister Reisdocumenten (BR) vernieuwd. Dit register bevat informatie over Nederlandse reisdocumenten die in aanvraag zijn, uitgereikt en geldig zijn, (van rechtswege) vervallen en daarmee ongeldig zijn en die definitief onttrokken zijn.
Lees meer over het Basisregister Reisdocumenten
Samenwerking
We werken nauw samen met organisaties die uitvoering geven aan de processen in het reisdocumentenstelsel. Daarom zijn er klankbordgroepen en een sponsorgroepoverleg ingericht die periodiek bij elkaar komen. Dat zijn:
- Klankbordgroep gemeenten: Hierin zijn burgerzaken-medewerkers van gemeenten vertegenwoordigd. Het is een mix van grote, middelgrote en kleine gemeenten. De Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) neemt ook deel aan deze klankbordgroep.
- Klankbordgroep grensgemeenten: deze groep bestaat uit grensgemeenten en het ministerie van Buitenlandse Zaken.
- Klankbordgroep voor de Caribische delen van het Koninkrijk.
- De sponsorgroep: Hierin zijn de VNG, NVVB, De Koninklijke Marechaussee en het ministerie van Buitenlandse Zaken vertegenwoordigd
In de klankbordgroepen en Sponsorgroep bespreken we bijvoorbeeld knelpunten, uitdagingen, beleidsmatige vraagstukken, implementatiemethoden en toetsen we nieuwe oplossingen.