Verbeteren van informatie over gezag in de BRP
Vanaf april gaat RvIG de verschillen tussen de BRP en het gezagsregister van de Rechtspraak delen met gemeenten. De verschillen delen we via de Kwaliteitsmonitor.
Onduidelijkheid over wie het gezag heeft over een minderjarige kan tot ongewenste situaties leiden. Het is lastig voor betrokkenen en de professionals die hun werk uitvoeren zoals bijvoorbeeld Jeugdzorg, de Politie en de Koninklijke Marechaussee. Maar vooral het kind is meestal de dupe.
Het is daarom belangrijk dat de gezagsinformatie in de BRP klopt en overeenkomt met informatie in het gezagsregister van de Rechtspraak (‘gezagsregister’). RvIG participeert samen met het Ministerie van Justitie en Veiligheid, de Rechtspraak, de NVVB en diverse ketenpartners in het project Verbeteren Gezagsinformatie. Een van de deelprojecten heeft als doel om het aantal verschillen tussen het gezagsregister en de BRP te verkleinen en daarmee de kwaliteit van de gezagsinformatie in de BRP te verbeteren.
Pilot
RvIG heeft, in samenwerking met de bovengenoemde partners, een pilot gedraaid onder 7 gemeenten om inzicht te krijgen in de aantallen en oorzaak van de verschillen tussen het gezagsregister en de BRP. De hoofdconclusie uit deze pilot is dat een structurele vergelijking tussen het gezagsregister en de BRP zeer nuttig is en leidt tot een aanzienlijke verbetering van de kwaliteit van de gezagsregistratie in de BRP.
Vergelijken en delen van bevindingen
RvIG gaat vanaf april de gegevens in de BRP en het gezagsregister actief vergelijken en de bevindingen gefaseerd delen met gemeenten via de Kwaliteitsmonitor (KWM). Vanaf dat moment vragen we medewerkers Burgerzaken de bevindingen te controleren en waar nodig de gegevens te corrigeren. Bij iedere bevinding wordt een oplossingsrichting aangereikt. Het uitzoeken van de juiste informatie over gezag vraagt de nodige inspanning en aandacht.
Samenwerking met de Rechtspraak
Voor het oplossen van de verschillen is het bijna altijd nodig om een uittreksel bij de betreffende rechtbank op te vragen. Om dit soepel te laten verlopen hebben we samen met de Rechtspraak afspraken gemaakt met alle rechtbanken in Nederland. Zonder hun medewerking is het niet mogelijk om de kwaliteitsverbetering te realiseren!
Binnenkort vind je op rvig.nl/verbeterengezagsregistratieBRP meer informatie over het oplossen van de verschillen en het project Verbeteren gezagsregistratie in de BRP. In mei gaan we van start met het organiseren van een aantal vragenuurtjes.
Informatie over gezag via de BRP API
Sinds januari 2025 is het mogelijk om gezagsinformatie uit de BRP op te vragen via de BRP API Personen door het stellen van een informatievraag. Door gebruik te maken van afleidingsregels geeft de API direct antwoord op, bijvoorbeeld, de vraag: ‘Wie heeft gezag over deze minderjarige?’. De Politie, de Koninklijke Marechaussee en een aantal Veilig Thuis organisaties zijn aangesloten en bevragen de BRP API Personen wekelijks al ruim 100.000 keer. Iedere bevraging levert binnen een seconde een antwoord op! En dat betekent een grote tijdwinst want voorheen ging dit complexe proces volledig handmatig.
Werken aan een geautomatiseerde digitale uitwisseling
Informatie over gezag naar aanleiding van gerechtelijke uitspraken wordt nu op papier en via de post met gemeenten gedeeld. Dit is tijdrovend, foutgevoelig en leidt bovendien tot vertraging in de verwerking van gerechtelijke uitspraken in de BRP. We werken samen met de Rechtspraak aan een geautomatiseerde digitale uitwisseling. Bij het vastleggen van een gerechtelijke uitspraak in het gezagsregister wordt dan direct een automatische digitale kennisgeving naar de woongemeente van de minderjarige verstuurd. Hiermee zorgen we ervoor dat gemeenten snel worden geïnformeerd over gezagswijzigingen, introduceren we één werkwijze voor alle rechtbanken en voorkomen we fouten die kunnen ontstaan door het verzenden en ontvangen van post. We streven met de Rechtspraak naar een digitale uitwisseling in 2026.
Vragen?
Stuur dan een mail naar info@rvig.nl.