Informatie over een datalek
Je bent door een organisatie geïnformeerd dat jouw persoonsgegevens zijn gelekt. Belangrijk om te weten is dat niet alle datalekken leiden tot identiteitsfraude.
Wat kun je doen bij een datalek van jouw persoonsgegevens?
Wanneer alleen jouw burgerservicenummer (BSN) bij een datalek betrokken is, is de kans op identiteitsfraude klein. Het BSN is een zogenaamd ‘informatieloos’ nummer. Dit betekent dat er geen persoonlijke informatie, bijvoorbeeld je geboortedatum, in het BSN verwerkt is. Een persoon is daarom niet te herkennen aan een BSN. Het BSN wordt alleen door de overheid gebruikt bij de verwerking van persoonsgegevens en in rechtstreeks contact met jou. Het is bij een datalek niet nodig om jouw BSN te laten veranderen.
Is er ook een kopie van je identiteitsdocument bij het datalek betrokken?
Dan kun je overwegen om uit voorzorg een nieuw identiteitsdocument aan te vragen bij je gemeente.
Is het onduidelijk welke persoonsgegevens precies bij het datalek zijn betrokken?
Ga dit na bij de desbetreffende organisatie. Als er sprake is van misbruik van jouw persoonsgegevens (bijvoorbeeld een telefoonabonnement op jouw naam), dan kun je dit melden bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI). Als er nog geen misbruik is gemaakt van jouw persoonsgegevens, dan hoef je geen melding bij het CMI te doen.
Informatie voor bedrijven en organisaties
Is je organisatie/bedrijf betrokken bij een datalek en wil je meer informatie hoe je werknemers/klanten kunt informeren over (mogelijke) identiteitsfraude? Neem dan contact op met het CMI via de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)