Cijfers: Centraal Meldpunt Identiteitsfraude
Slachtoffers van (mogelijke) identiteitsfraude kunnen terecht bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI). Het CMI biedt hulp en advies om het misbruik van je gegevens te stoppen en eventuele gevolgen te herstellen. Daarnaast geeft het CMI preventief advies, voorlichting en verzorgt presentaties.
Meldingen in 2025
Deze grafiek toont het aantal meldingen dat in 2025 bij het CMI is binnengekomen. Het bovenste vlak geeft het totaal op jaarbasis aan en het onderste vlak zijn het aantal meldingen per maand.
Sinds de zomerperiode signaleert het CMI een toename in het aantal meldingen. Deze stijging is met name toe te schrijven aan grootschalige beleggingsfraude in juli en, sinds augustus, aan een omvangrijk datalek. In veel gevallen betreft dit zorgen over mogelijke identiteitsfraude, of worden verbanden gelegd met daaropvolgende incidenten zoals het ontvangen van phishingmails of -telefoontjes. Het CMI begrijpt deze bezorgdheid, maar benadrukt dat betrokkenheid bij een datalek niet automatisch leidt tot identiteitsfraude. Meer informatie vind je in het nieuwsbericht over dit onderwerp.
Type meldingen in 2025
Je kunt bij het CMI via vier formulieren melding van identiteitsfraude doen. Overige meldingen kunnen meldingen zijn waarbij er sprake is van een combinatie van de drie vormen, of om meldingen die vallen onder een andere vorm van identiteitsfraude. Bijvoorbeeld als er een telefoonabonnement, lening of creditcard is afgesloten op jouw naam.
Meldingen identiteitsfraude 2010 - 2024
Sinds de oprichting van het CMI in 2010 hebben steeds meer burgers hun weg naar het meldpunt gevonden. Bovenstaande grafiek laat zien hoeveel meldingen er per jaar gedaan zijn. In 2024 deden bijna zevenduizend burgers melding van (mogelijke) identiteitsfraude.