Veelgestelde vragen opvragen Reisdocumentinformatie
We werken aan een toekomstbestendig stelsel van paspoorten en identiteitskaarten. Dit pakken we het stapsgewijs aan en we introduceren nieuwe functionaliteiten om het reisdocumenten aanvraag- en uitgifteproces te verbeteren.
Veelgestelde vragen
Wie kunnen de functionaliteit ‘Reisdocumentinformatie’ gebruiken?
Alleen paspoort uitgevende instanties kunnen de functionaliteit ‘Reisdocumentinformatie’ gebruiken. Dit zijn op dit moment:
- Grensgemeenten in het RAP
- Kabinetten van de Gouverneurs op Curaçao, Aruba en Sint Maarten in het RAP.
- Afdelingen burgerzaken in Nederland via de RDM in de burgerzaken applicatie.
In de toekomst kunnen ook de volgende instantie Reisdocumentinformatie gebruiken:
- Afdelingen Burgerzaken in het Caribisch deel van het Koninkrijk.
- De Koninklijke Marechaussee (KMAR)
- Het Ministerie van Buitenlandse Zaken (alle Nederlandse ambassades in het buitenland)
Waar wordt reisdocumentinformatie bijgehouden?
Op dit moment wordt reisdocumentinformatie in drie 3 registers bijgehouden:
- Basisregister Reisdocumenten (BR)
- Reisdocumenten Aanvraag en Archief Station (RAAS)
- Persoonslijst (PL) in categorie 12
Welk register is leidend bij het opvragen van Reisdocumentinformatie?
Het Basisregister Reisdocumenten (BR).
Zijn de statussen van reisdocumenten in alle registers hetzelfde?
Nee. In de tabel hieronder zie je de mogelijke statussen per register.
Basisregister Reisdocumenten | Reisdocumenten Aanvraag en Archief Station (RAAS) | Persoonslijst |
In aanvraag | Document gepersonaliseerd | |
Geldig | Uitgegeven | [leeg] |
Ongeldig | Vervallen voor uitgifte | Vermist (V) |
Van Rechtswege vervallen (R) | ||
Definitief onttrokken | Ingehouden/ingeleverd |
Waarom wordt categorie 12 op de Persoonslijst nog bijgehouden?
Voor sommige afnemers zijn de gegevens categorie 12 in de PL leidend. Dit zijn partijen die reisdocumentgegevens uit de verstrekking voorziening van de Basisregistratie Personen (BRP-V) krijgen.
Moet categorie 12 van de Persoonslijst handmatig worden bijgewerkt?
Dit is afhankelijk van de hoe de Burgerzaken leverancier dit heeft ingebouwd.
Wanneer krijgt een document de status ‘In aanvraag’ in het BR?
Zodra het document door de producent is gepersonaliseerd.
Kan ik de pasfoto en handtekening die bij het document horen ook met deze functionaliteit raadplegen?
Nee. De pasfoto, handtekening en vingerafdruk worden niet door middel van deze functionaliteit getoond.
Wat moet ik doen als ik de pasfoto en handtekening van een eerdere aanvraag nodig heb om de identiteit van de aanvragen vast te stellen?
Vraag een RAAS-aanvraagformulier bij de uitgevende instantie.