Veelgestelde vragen bereikbaarheidsgegevens niet-ingezetenen
Op deze pagina vind je vragen en antwoorden over bereikbaarheidsgegevens van niet-ingezetenen: het tijdelijk verblijfsadres en contactgegevens.
Algemeen
Welke bereikbaarheidsgegevens worden geregistreerd in de RNI?
Vanaf 24 oktober 2022 worden het tijdelijk verblijfsadres in Nederland (categorie 16) en de contactgegevens (categorie 17) van niet-ingezetenen in de RNI geregistreerd. Contactgegevens zijn het telefoonnummer en het e-mailadres.
Wat is een tijdelijk verblijfsadres in Nederland?
Een tijdelijk verblijfsadres is een adres dat een niet-ingezetene vrijwillig doorgeeft bij inschrijving in de RNI. Dit adres is de plek waar de niet-ingezetene verwacht voor een korte duur te verblijven in Nederland.
Van wie worden het tijdelijk verblijfsadres in Nederland en de contactgegevens geregistreerd?
De bereikbaarheidsgegevens worden geregistreerd van alle niet-ingezetenen die tijdelijk in Nederland verblijven en zich inschrijven in de RNI. Dit zijn bijvoorbeeld studenten en arbeidsmigranten.
Zijn het tijdelijk verblijfsadres in Nederland en de contactgegevens van niet-ingezetenen altijd actueel?
Nee, het tijdelijk verblijfsadres en de contactgegevens worden vooralsnog alleen bij eerste inschrijving in de RNI geregistreerd. Het opgeven van het tijdelijk verblijfsadres en het doorgeven van wijzigingen zijn niet verplicht. De gegevens worden alleen bijgewerkt op initiatief van de niet-ingezetene. Wijzigingen worden vaak niet doorgegeven. Door deze factoren zijn het tijdelijk verblijfsadres en de contactgegevens niet altijd actueel.
Worden er acties ondernomen om in de toekomst de gegevens van niet-ingezetenen actueel te houden?
Ja, momenteel loopt een experiment waarin enkele gemeenten de rol van aangewezen bestuursorgaan (ABO) hebben gekregen. Daarbij wordt onderzocht of deze gemeenten de minister kunnen ondersteunen in het bijhouden van de RNI. Meer informatie vind je in het bericht 'Aantal gemeenten kan als ABO verblijfsgegevens van niet-ingezetenen aanpassen’.
Worden het tijdelijk verblijfsadres in Nederland en de contactgegevens overgenomen door de gemeente als een niet-ingezetene zich daar inschrijft als ingezetene?
Gebruik bereikbaarheidsgegevens niet-ingezetenen door gemeenten
Kan ik als gemeente het tijdelijk verblijfsadres en identificerende gegevens van niet-ingezetenen in mijn gemeente ontvangen?
Hoe kan ik als gemeente een aanvraag indienen voor een autorisatiebesluit?
Via info@rvig.nl kan je als gemeente aan RvIG vragen om het model Autorisatie Aanvraag Formulier (AAF) toe te sturen. RvIG neemt contact op met de gemeente om de aanvraag en de procedure te bespreken. Vervolgens zal RvIG het vooraf ingevulde AAF toesturen.
Kan ik het aantal tijdelijke verblijfsadressen en aantal niet-ingezetenen in mijn gemeenten inzien?
Ja, sinds eind 2022 registreert RvIG, naast de persoonsgegevens, ook de tijdelijke verblijfsadressen en contactgegevens in de RNI. Meer informatie over het aantal niet-ingezetenen in de RNI met een tijdelijk verblijfsadres vind je op de pagina ‘Aantal inschrijvingen in de RNI met tijdelijk verblijfsadres’.
Via welke verstrekkingswijze ontvang ik als gemeente het tijdelijk verblijfsadres van niet-ingezetenen?
Uiteindelijk is het gewenst dat gemeenten deze gegevens via spontane of ad hoc verstrekking kunnen ontvangen. Momenteel zijn de gemeentelijke systemen hier nog niet op ingericht, waardoor dit nog niet mogelijk is.
Totdat de gemeentelijke systemen zijn aangepast, is het mogelijk om een selectie van de gegevens te ontvangen. Aangezien het leveren en verwerken van selecties arbeidsintensief is, worden selecties in eerste instantie geleverd aan gemeenten die dit al nodig hebben voor uitvoering van hun taken.
Op welke wijze wordt de selectie met gegevens toegezonden?
Omdat er sprake is van het verstrekken van persoonsgegevens moeten de selecties worden versleuteld en via een beveiligde omgeving worden verstuurd. Afhankelijk van de situatie kan dat bijvoorbeeld via de Kwaliteitsmonitor of een ander beveiligd netwerk.
Wanneer kan ik als gemeente de gegevens uit de BRP-V/RNI spontaan ontvangen?
Kan ik als gemeente het tijdelijk verblijfsadres van een niet-ingezetene wijzigen?
Nee, dat is niet mogelijk. Er wordt een experiment uitgevoerd om te onderzoeken of gemeenten een rol kunnen spelen in het actueel houden van deze gegevens in de RNI. Dit experiment is in oktober 2023 gestart met 5 gemeenten. Meer informatie vind je op de pagina 'Gemeenten als aangewezen bestuursorgaan'.
Nieuwe ontwikkelingen
Welke ontwikkelingen en of verbeteringen kunnen we nog verwachten voor de registratie van het tijdelijk verblijfsadres in Nederland en de contactgegevens van niet-ingezetenen?
De volgende ontwikkelingen en verbeteringen zijn binnenkort beschikbaar;
- Niet-ingezetenen die tijdelijk in Nederland verblijven, kunnen zelf hun tijdelijke verblijfsadres en contactgegevens digitaal doorgeven en actualiseren;
- Een uitbreiding van de ad hoc adresvraag waarmee zowel ingezetenen als eventuele niet-ingezetenen die op hetzelfde adres staan ingeschreven in een oogopslag zichtbaar zijn voor de afnemer.