Overslaan en naar de inhoud gaan

Veelgestelde vragen bereikbaarheidsgegevens niet-ingezetenen

Op deze pagina vind je vragen en antwoorden over bereikbaarheidsgegevens van niet-ingezetenen. Bijvoorbeeld het tijdelijk verblijfadres.

Algemeen

Vanaf 24 oktober 2022 worden het tijdelijk verblijfsadres in Nederland (categorie 16) en de contactgegevens (categorie 17) van niet-ingezetenen in de RNI geregistreerd. Contactgegevens zijn het telefoonnummer en het e-mailadres.

Een tijdelijk verblijfsadres is een adres dat een niet-ingezetene vrijwillig doorgeeft bij inschrijving in de RNI. Dit adres is de plek waar de niet-ingezetene verwacht voor een korte duur te verblijven in Nederland.

De bereikbaarheidsgegevens worden geregistreerd van alle niet-ingezetenen die tijdelijk in Nederland verblijven en zich inschrijven in de RNI. Dit zijn bijvoorbeeld studenten en arbeidsmigranten.

Nee, het tijdelijk verblijfsadres en de contactgegevens worden vooralsnog alleen bij eerste inschrijving in de RNI geregistreerd. Het opgeven van het tijdelijk verblijfsadres en het doorgeven van wijzigingen zijn niet verplicht. De gegevens worden alleen bijgewerkt op initiatief van de niet-ingezetene. Wijzigingen worden vaak niet doorgegeven. Door deze factoren zijn het tijdelijk verblijfsadres en de contactgegevens niet altijd actueel.

Nee, het tijdelijk verblijfsadres in Nederland en de contactgegevens (categorie 16 en 17) komen niet voor op de persoonslijst van ingezetenen. Op het moment dat een niet-ingezetene wordt ingeschreven in de BRP als ingezetene, dan vervallen het tijdelijk verblijfsadres en de contactgegevens

Autorisatie voor gebruik bereikbaarheidsgegevens niet-ingezetenen

Aanvraag telling tijdelijk verblijfadres/aantal niet ingezetenen

Ja, dat is mogelijk als je kunt onderbouwen waarvoor je deze telling nodig hebt. Je kan een telling aanvragen door een mail te sturen naar info@rvig.nl. Vermeld duidelijk je contactgegevens (e-mail en telefoonnummer). We nemen dan binnen 5 werkdagen contact met je op om de aanvraag inclusief onderbouwing op te stellen.
Let op: je ontvangt, bij een telling aanvraag, enkel het aantal als getal, geen adressen en/of persoonsgegevens.
Voorbeeld: Als in gemeente X  49 adressen bestaan waarop er één of meer niet-ingezetenen zijn geregistreerd, dan zal voor gemeente X alleen het getal 49 worden verstrekt.

Ja, dat is mogelijk als je kunt onderbouwen waarvoor je deze telling nodig hebt. Je kan een telling aanvragen door een mail te sturen naar info@rvig.nl. Vermeld duidelijk je contactgegevens (e-mail en telefoonnummer). We nemen dan binnen 5 werkdagen contact met je op om de aanvraag inclusief onderbouwing op te stellen.
Let op: Je ontvangt, bij een telling aanvraag, enkel het aantal als getal, geen adressen en/of persoonsgegevens.
Voorbeeld: Als in gemeente X  152 niet-ingezetenen met een tijdelijk verblijfsadres zijn geregistreerd, dan zal voor gemeente X alleen het getal 152 worden verstrekt.

Nieuwe ontwikkelingen

De volgende ontwikkelingen en verbeteringen zijn binnenkort beschikbaar;

  • Niet-ingezetenen die tijdelijk in Nederland verblijven, kunnen zelf hun tijdelijke verblijfsadres en contactgegevens digitaal doorgeven en actualiseren;
  • Een uitbreiding van de ad hoc adresvraag waarmee zowel ingezetenen als eventuele niet-ingezetenen die op hetzelfde adres staan ingeschreven in een oogopslag zichtbaar zijn voor de afnemer.
Scroll naar boven