De persoonslijst van de ouder is opgeschort wegens overlijden. Er is een brondocument waaruit de relatie met het kind blijkt.
Het kind mag opgenomen worden in categorie 09 op de PL van de overleden ouder. Er zijn twee situaties mogelijk:
1. Er is een PL van het kind. In dat geval zijn het A-nummer en het BSN bekend. Het A-nummer en het BSN worden opgenomen samen met de overige gegevens betreffende het kind. De gegevens mogen ontleend worden aan BRP-V. De omschrijving van het brondocument is het brondocument waaruit de relatie blijkt. De ingangsdatum geldigheid ligt in deze situatie vóór de datum van het overlijden van de ouder.
2. Er is geen PL van het kind en het A-nummer en het BSN zijn daardoor niet bekend. In dat geval is het brondocument waar de kindgegevens en de relatie uit blijkt de bron voor het opnemen van de kindgegevens. Als er sprake is van een Nederlandse akte wordt deze opgenomen in groep 81 Akte. Als er sprake is van een ander brondocument conform artikel 2.8 Wet BRP dan wordt dit zo nauwkeurig mogelijk omschreven in groep 82 Document. De ingangsdatum geldigheid ligt in deze situatie vóór de datum van het overlijden van de ouder.
Het toepassen van HUP procedure 7.4.5 ‘toevoegen kindgegevens’ is niet toegestaan. In die procedure wordt in rubriek 09.82.30 de brondocument omschrijving ‘PL kind’ opgenomen en in rubriek 09.85.10 de systeemdatum (=vandaag). Omdat de datum geldigheid hiervan na de datum van overlijden/opschorting ligt, mag je deze procedure niet gebruiken: Verschillende HUP procedures afhankelijk van de situatie bijv. 5.2 erkenning bij geboorteaangifte.