Ambtshalve registratie van een briefadres
In Nederland moet iedereen, die hier rechtmatig verblijft, zich inschrijven in de Basisregistratie personen (BRP). Die inschrijving is belangrijk, want zonder kun je geen gebruik maken van voorzieningen. Iedereen die in een half jaar minimaal 4 maanden in Nederland is, moet zich inschrijven in de BRP. Dat doe je bij de gemeente waar je woont of (tijdelijk) verblijft. De overheid en belangrijke instanties kunnen via de BRP met jou in contact komen.
Waarom?
Als je bepaalde voorzieningen wilt ontvangen moet je ingeschreven staan in de BRP. Denk bijvoorbeeld aan een AOW-pensioen, bijstandsuitkering of zorgtoeslag. Maar je moet ook ingeschreven staan als je een zorgverzekering wil afsluiten. Of een rijbewijs aan wil vragen. Of bijvoorbeeld om een stempas en andere belangrijke post van de overheid te ontvangen.
Meestal staat iemand ingeschreven op het adres waar hij of zij woont of waar men de meeste tijd overnacht/slaapt. Dit noemen we in de BRP het woonadres. Wanneer er geen (vast) woonadres is, dan is het mogelijk om een zogenaamd briefadres aan te vragen.
Wanneer een woonadres ontbreekt en er geen briefadresgever beschikbaar is, dan is de gemeente per 1 januari 2022 wettelijk verplicht iemand ‘ambtshalve’ in te schrijven op een briefadres . Dat kan het adres van een gemeentehuis zijn óf een adres van een instelling waar de gemeente mee samenwerkt. De gemeente beslist op basis van de wettelijke voorwaarden en gevraagde informatie of iemand recht heeft op een briefadres.