Service Level Manager: Monique van der Veer
Monique van der Veer is Service Level Manager bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Ze houdt zich bezig met het op peil houden van de dienstverlening van de systemen waarmee Nederlandse paspoorten en identiteitskaarten worden aangevraagd. We spraken haar over wat ze leuk vindt aan haar werk, wat haar gelukkig maakt en hoe ze werken bij RvIG ervaart.

Even voorstellen
Voordat Monique in 2012 bij RvIG kwam werken, heeft ze 16 jaar bij een ICT-dienstverlener gewerkt in projecten en was zij gedetacheerd bij meerdere opdrachtgevers in verschillende functies als ontwikkelaar, businessanalist en businessconsultant. Inmiddels is ze al 30 jaar werkzaam in de ICT.
Naast haar fulltimebaan, heeft Monique in 2004 haar propedeuse gehaald voor de studie Technische Informatica aan de Open Universiteit en studeert ze nu Informatiekunde. Buiten werktijd en haar studie houdt Monique van sporten, schilderen én fotograferen.
Hoe kwam je bij RvIG terecht?
Ik heb ooit een systeem gebouwd voor het Agentschap Basisadministratie, Persoonsgegevens en Reisdocumenten (Agentschap BPR), de voorganger van RvIG, toen ik bij mijn vorige werkgever werkte. Bij datzelfde bedrijf kwam er een inhuuraanvraag van RvIG binnen toen ik net beschikbaar was voor een nieuwe opdracht. Dat leek me een leuke kans dus heb ik me ervoor aangemeld. Ik kende de werksituatie gedeeltelijk en kende ook een paar van de collega’s al en wist waar ik terechtkwam. En toen werd ik geselecteerd uit de beschikbare kandidaten.
Hoe heb je de start bij RvIG ervaren?
RvIG is een leuke organisatie met heel betrokken en hardwerkende collega’s. Ik werd door iedereen warm ontvangen.
En nu, ervaar je dat nog steeds zo?
Het werken bij RvIG is heel afwisselend, geen dag is hetzelfde. Er zijn uitdagingen en de lat ligt hoog. RvIG is een organisatie in ontwikkeling, het is heel leuk om met een gevarieerd team zaken voor elkaar te krijgen. In mijn werk heb ik flexibiliteit nodig om te kunnen functioneren.
Vertel eens wat over je rol als Service Level Manager, wat houdt dat in?
Ik ben de intermediair tussen RvIG, leveranciers, ketenpartners en uitgevende instanties (denk bijvoorbeeld aan de KMAR, gemeenten, en het Caribisch gebied). Ik probeer te stimuleren, te motiveren en de dienstverlening naar een hoger plan te brengen. Samen met de Product Owners ben ik verantwoordelijk voor een goede en adequate in beheer name van nieuwe applicaties en als het nodig is, het gecontroleerd afscheid nemen van oude. We werken in teamverband aan het optimaal functioneren en onderhouden van de informatiesystemen binnen het reisdocumentendomein.

Waaruit bestaat jouw werkdag of werkweek?
Veel samenwerken en overleggen met collega’s, leveranciers en uitgevende instanties. Rapportages lezen en opstellen, offertes beoordelen en bespreken. Afspraken evalueren en aanpassen. Ik zorg dat de afgesproken diensten worden geleverd en rapporteer daarover aan mijn afdelingsmanager. Daarvoor verzamel, analyseer en bewerk ik informatie over de dienstverlening en het productenpakket. Ik stuur op de financiën en bereid de goedkeuring voor van offertes. Verder doe ik aan kwaliteitsborging en probeer ik werkprocessen te verbeteren. Soms neem ik deel aan projecten voor de ontwikkeling en invoering van nieuwe producten en/of diensten.
Wat maakt je gelukkig in je rol als Service Level Manager bij RvIG?
Ik vind het super mooi dat ik samen met mijn collega’s bijdraag aan een dienst die er toe doet: zorgen dat iedereen op een veilige manier een goed en een betrouwbaar Nederlands Paspoort of identiteitskaart kan verkrijgen.