Over het RPS
Wat is het Register Paspoortsignaleringen (RPS)?
Het RPS is een overzicht (register) van personen die geen recht hebben op een paspoort. In het RPS staan je persoonsgegevens. Als je in het RPS staat, kun je geen paspoort krijgen en/of moet je je huidige paspoort inleveren. Onder bijzondere omstandigheden kun je soms tóch een paspoort krijgen.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) beheert het RPS (via de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens). Andere instanties kunnen de minister vragen om iemand te signaleren in het RPS. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren op verzoek van de Belastingdienst, gemeenten, het Openbaar Ministerie, DUO of LBIO. Als je gegevens zijn opgenomen in het RPS krijg je van RvIG een brief.
Waarom sta ik in het Register Paspoortsignaleringen?
Als je in het RPS bent opgenomen, is dat altijd vanwege een reden die in de Paspoortwet staat. De Paspoortwet is een rijkswet waarin de regelgeving is opgenomen over het Nederlandse paspoort, de identiteitskaart en de verstrekking van reisdocumenten voor niet-Nederlanders. De Paspoortwet bestaat uit meerdere artikelen. De artikelen 18 tot en met 24 en artikelen 47 en 49 gaan over de redenen voor opname in het RPS. Een artikel kan bestaan uit meerdere onderdelen.
Wat is de procedure bij het RPS?
Als je gegevens in het RPS staan, krijg je per post een brief van RvIG. Hierin staat uitleg over de opname van jouw gegevens. Er staat bijvoorbeeld dat je je paspoort moet inleveren. Je kunt in geval van uitzondering een tijdelijk paspoort krijgen. Elke twee jaar controleert de signalerende instantie of je gegevens nog in het RPS moeten blijven staan. Als er geen reden meer is voor de signalering, worden je gegevens meteen verwijderd. je krijgt dan van RvIG een brief dat je gegevens zijn verwijderd uit het RPS.
Let op! Stuur je paspoort of identiteitskaart niet naar ons op! Als je nog een paspoort in je bezit hebt, moet je dat bij je gemeente inleveren.
Welke gegevens van mij staan in het RPS?
De volgende persoonsgegevens (personalia) staan in het RPS:
- Voornamen
- Achternaam
- Geboortedatum
- Geboorteplaats
- Nationaliteit (indien anders dan Nederlandse)
- Geslacht
- Burgerservicenummer
- Woonadres op het moment van opname in het RPS
- Woongemeente op het moment van opname in het RPS
Als je wilt weten welke gegevens er van jou in het RPS staan, dan kun je een verzoek doen om inzage. Je stuurt dan een brief of een mail aan RvIG. Daarin kun je bijvoorbeeld vragen of jouw gegevens zijn opgenomen in het RPS, waarom je in het RPS staat en hoe lang de signalering nog duurt. Voeg bij je brief of mail een kopie van je paspoort of identiteitsbewijs toe, zodat wij zeker weten dat je uitsluitend gegevens over jezelf opvraagt. Het adres is Postbus 10451, 2501 HL, Den Haag, mailadres: info@RvIG.nl.
Wie bepaalt of mijn gegevens in het RPS komen?
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) beheert het RPS. RvIG doet dit in de praktijk. De instanties die jouw gegevens in het RPS mogen opnemen noemen we de ‘signalerende instanties’. De minister van BZK (RvIG) kan zelf optreden als signalerende instantie, maar ook andere instanties zijn bevoegd de gegevens van iemand in dit systeem te laten zetten. De signalerende instanties zijn:
- Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
- Openbaar Ministerie
- Dienst Uitvoering Onderwijs
- Belastingdienst
- Rechter-commissaris
- Gemeenten
- Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen
- (Gemeentelijke) sociale dienst
- Minister van Buitenlandse Zaken
- Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid
Informatie over de opname van jouw gegevens in het RPS
Informatie over de opname van jouw gegevens in het RPS kun je opvragen bij de signalerende instantie of de frontoffice van RvIG. De naam van de signalerende instantie vind je in de kennisgevingsbrief die je hebt ontvangen of kan de gemeente je geven, en je kunt een e-mail sturen naar info@rvig.nl.
Wanneer kan ik toch een paspoort krijgen? (Zwaarwegend belang)
Je kunt een tijdelijk paspoort krijgen als je een zwaarwegend belang hebt om te reizen. Het paspoort is dan maar kort geldig en geldt bijvoorbeeld maar voor één land. Voorbeelden van een zwaarwegend belang zijn:
- Ziekte en/of overlijden van een familielid;
- Werk in het buitenland;
- Een stage of studie in het buitenland.
Je moet dit goed kunnen uitleggen en schriftelijke bewijsstukken meesturen. Bewijsstukken zijn bijvoorbeeld een medische verklaring, een akte van overlijden, een werkgeversverklaring, een bewijs van inschrijving van uw studie of een stageovereenkomst. Het bewijs mag niet te oud zijn en er moeten handtekeningen opstaan van bijvoorbeeld een dokter of uw werkgever.
Je kunt geen tijdelijk paspoort krijgen voor:
- Familiebezoek
- Vakantie, voor minderjarigen zijn er uitzonderingen.
Hoe vraag ik een tijdelijk paspoort aan? (Verzoek tot overeenstemming)
Als je een zwaarwegend belang hebt, kun je een tijdelijk paspoort aanvragen bij je gemeente. Je kunt een tijdelijk paspoort krijgen als je tot overeenstemming bent gekomen met de signalerende instantie. Dit heet een verzoek tot overeenstemming. Je moet daarvoor contact opnemen met de instantie die jouw gegevens heeft laten opnemen in het RPS.
Als je gegevens zijn gesignaleerd door de minister van BZK kun je je verzoek tot overeenstemming richten aan info@rvig.nl Je kunt hier ook naar mailen als je de contactgegevens van de signalerende instantie niet weet.
Ook kun je vragen of wij jouw vermelding in het RPS opnieuw willen beoordelen (heroverweging).
Wat stuur je mee bij je aanvraag:
- Je persoonsgegevens (voornaam, achternaam, geboortedatum);
- Een toelichting op wat voor soort zwaarwegend belang je hebt;
- Bewijsmateriaal dat je verzoek onderbouwt;
- Wanneer en hoe lang je in het buitenland moet zijn;
- Kenmerk van de brief over je opname in het RPS (het kenmerk vind je rechts bovenin).
Hoe lang duurt het voordat ik een tijdelijk paspoort krijg?
De procedure om overeenstemming te bereiken met de signalerende instantie duurt maximaal 8 weken. Binnen deze periode wordt bepaald of je alsnog een paspoort kunt krijgen met een beperkte geldigheidsduur.
Blijft mijn Nederlandse Identiteitskaart wel geldig?
Als je in het RPS staat, kun je je Nederlandse identiteitskaart blijven gebruiken. Als je er nog geen hebt, kun je deze aanvragen. Je bent namelijk verplicht om je te kunnen identificeren. Dat kan ook met een rijbewijs, maar niet iedereen heeft een rijbewijs. Je hebt geen recht op een identiteitskaart als je een uitreisverbod hebt. In dat geval kun je een vervangende Nederlandse identiteitskaart aanvragen. Daarmee kun je je legitimeren binnen het Schengengebied. Je mag niet reizen buiten dit gebied. Je kunt dus bijvoorbeeld niet naar Turkije of Amerika reizen.
Blijft mijn verblijfsdocument wel geldig?
Als je in het RPS staat heeft dit geen gevolgen voor je verblijfsdocument. Als je er nog geen hebt, kun je dit aanvragen. Je mag met een verblijfsdocument niet buiten Nederland reizen.