Omzetten Vrij bericht naar Excel
Deze werkbeschrijving is bedoeld voor gemeenten die het spreadsheetprogramma Excel gebruiken. Voor gebruikers van een ander programma is deze werkbeschrijving misschienook behulpzaam.
Mocht je er niet uitkomen, neem dan contact op met je werkplekbeheerder. Het is voor ons namelijk niet mogelijk om een werkbeschrijving te maken voor alle mogelijke spreadsheetprogramma’s.
Deze werkbeschrijving geeft de stappen weer die je in Excel moet nemen om een leesbaar bestand te maken van een Vrij bericht:
- Selecteer/markeer de tekst in het Vrij bericht.
- Kopieer de gegevens.
- Open ‘Excel'.
- Plak de gegevens in een leeg spreadsheet.
- Klik onder het kopje ‘Data’ op ‘Tekst naar Kolommen’.
- Selecteer ‘Gescheiden’ en klik vervolgens op ‘Volgende’.
- Vink bij scheidingstekens ‘Komma’ aan en klik op ‘Volgende’.
- Klik op ‘Voltooien’.
- Pas eventueel de kolombreedte aan.
- Selecteer/markeer de tekst van het eventuele volgende Vrij bericht. Neem daarbij de koptekst niet mee.
- Kopieer de gegevens.
- Ga onder de laatste tekst staan en plak de gegevens. In ‘Excel’ zullen de kolommen onder de bestaande kolommen worden geplaatst.
- Herhaal zo nodig vanaf stap 4.
Ben je van plan het overzicht te verspreiden, zorg er dan voor dat het bestand niet kan worden gewijzigd. Bijvoorbeeld door opslaan als pdf of het beveiligen van de werkmap (Excel).