Nieuwe manier om reisdocumentgegevens te delen
RvIG deelt reisdocumentgegevens met controlerende, handhavende en raadplegende instanties die daar wettelijk recht op hebben, zoals de politie en DUO.
Deze gegevens komen uit verschillende registraties en registers zoals de Basisregistratie Personen (BRP), Persoonsinformatievoorziening Nederlandse Antillen en Aruba Verstrekkingen (PIVA-V) en het Register van vermiste of vervallen reisdocumenten. RvIG start binnenkort met het delen van reisdocumentinformatie uit één authentieke bron.
Reisdocumentgegevens komen voortaan uit het Basisregister Reisdocumenten
Op Reisdocumentinformatie opvragen met een API staat hoe dit werkt. Het Basisregister Reisdocumenten (BR) bevat informatie over alle Nederlandse reisdocumenten. Met deze verbetering wordt de informatieverstrekking van reisdocumentgegevens privacyvriendelijker, vollediger en actueler. Het is niet meer nodig om informatie uit verschillende bronnen op te halen. Hierdoor verkleint de kans op fraude en fouten. Instanties die deze gegevens mogen ontvangen moeten zich aansluiten op het Basisregister Reisdocumenten om hiervan gebruik te kunnen maken. Zij hebben tot 1 april 2025 de tijd om aan te sluiten. RvIG begeleidt de instanties hierbij.