BSN wijzigen, mag dat?
‘Mijn gegevens zijn gelekt bij het recente datalek van Bevolkingsonderzoek Nederland, mag ik nu een nieuw burgerservicenummer (BSN)?’ Dat verzoek hebben RvIG en verschillende gemeenten de afgelopen weken gekregen. Burgers maken zich zorgen over het mogelijk misbruik van hun BSN. Die zorgen zijn begrijpelijk, maar het wijzigen van een BSN is niet mogelijk en bovendien niet het middel om mogelijke identiteitsfraude op te lossen.
BSN wijzigen niet mogelijk
Het wijzigen van een BSN heeft verstrekkende gevolgen, niet alleen voor de burger maar ook voor alle organisaties die ermee moeten werken. Als een BSN wijzigt, moeten alle (overheids)organisaties waar de burger ooit mee te maken had de dossiers van de persoon aan het nieuwe BSN koppelen. Dit is een omslachtige en foutgevoelige operatie die in de praktijk niet of nauwelijks uitvoerbaar is. Vanwege de verstrekkende gevolgen voor al die duizenden organisaties en voor de burger zelf is het niet mogelijk om een BSN te wijzigen.
Informatieloos nummer
Een datalek betekent niet automatisch dat er sprake is van identiteitsfraude. Met alleen een BSN kunnen oplichters bovendien niets. Het BSN is namelijk een informatieloos nummer dat bedoeld is om de uitwisseling van gegevens te verbeteren en persoonsverwisselingen te voorkomen. Als je alleen een BSN van iemand hebt, kun je bijvoorbeeld geen leningen of telefoonabonnementen afsluiten of toeslagen aanvragen. Voor het aanvragen van diensten of voorzieningen is altijd aanvullende verificatie nodig, zoals een geldig identiteitsbewijs, bankgegevens of DigiD. Het advies van ons Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) is dan ook: wees extra alert op onverwachte berichten en controleer altijd de afzender. Ga nooit zomaar in op verzoeken via telefoon, sms of e-mail, zeker niet als er wordt gevraagd om inloggegevens of financiële informatie.