Overslaan en naar de inhoud gaan

Complimenten aan de uitvoering: 1e paspoortpiek-jaar verloopt goed!

Het eerste jaar van de paspoortpiek is soepel verlopen. Dankzij de samenwerking tussen gemeenten, RvIG en andere betrokken instanties zijn er geen grote problemen geweest bij het uitgeven van paspoorten en ID-kaarten. RvIG hield de aanvragen en wachttijden doorlopend in de gaten. Door intensief samen te werken met alle partners kunnen we met tevredenheid terugkijken op dit eerste piekjaar.

Veel media-aandacht en gemeentecampagnes

Wat opviel, was dat het hoogste aantal aanvragen dit jaar al in februari, maart en april binnenkwam – vroeger dan normaal. Diverse media besteedden al vroeg aandacht aan de paspoortpiek, waardoor veel mensen hun aanvraag in februari deden. Voor sommige instanties kwam dit wat vroeg, omdat zij nog bezig waren met het werven en trainen van extra personeel. Toch is dit overal goed opgepakt. Gemeentecampagnes om mensen aan te sporen hun paspoort op tijd aan te vragen, hadden duidelijk effect. Waar wachttijden opliepen, werd maatwerk toegepast om te voorkomen dat burgers in de problemen kwamen. De KMar heeft dit jaar probleemloos een recordaantal nooddocumenten uitgegeven.

Een compliment aan alle betrokken medewerkers

RvIG beseft dat er dit jaar veel gevraagd is van de uitgevende instanties, zeker met de vervanging van hardware en de invoering van nieuwe modellen. Een groot compliment voor alle medewerkers die hebben bijgedragen aan de goede dienstverlening en ervoor zorgden dat mensen zonder problemen een nieuw document konden krijgen.

We rekenen op jullie

Het aantal aanvragen neemt nu weer af. In het voorjaar van 2025 loopt het aantal aanvragen opnieuw op. We verwachten dat de aantallen vergelijkbaar gaan zijn met dit jaar en rekenen weer op jullie inzet en de lokale campagnes die jullie hebben ingezet.
 

Delen

Scroll naar boven