MyRNI: gegevens wijzigen kan voortaan eenvoudig online
Voor niet-ingezetenen die korter dan vier maanden in Nederland verblijven, is het belangrijk om geregistreerd te zijn in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI), onderdeel van de Basisregistratie Personen (BRP). Tot nu toe moesten wijzigingen in de contactgegevens of het tijdelijk verblijfsadres worden doorgegeven bij één van de 19 RNI-loketten. Dat is met de komst van MyRNI verleden tijd.
Wat is MyRNI?
MyRNI is een nieuwe webapplicatie waarmee niet-ingezetenen hun gegevens in de RNI veilig en zelfstandig kunnen beheren. Via MyRNI kunnen zij, nadat ze zijn ingelogd met DigiD, hun tijdelijke verblijfsadres en contactgegevens laten opnemen in de RNI, bekijken en aanpassen. Ook is het mogelijk om door te geven dat zij Nederland hebben verlaten. Dit alles gebeurt volledig online en kan dus op elk moment van de dag en in de eigen taal van de gebruiker. Dat maakt het proces niet alleen eenvoudiger voor niet-ingezetenen, maar vermindert ook de begeleiding voor werkgevers en uitzendbureaus.
Waarom is het belangrijk?
Met een actueel tijdelijk verblijfsadres en correcte contactgegevens kan de overheid niet-ingezetenen informeren over hun rechten en plichten of hen bereiken bij onverwachte noodsituaties. Door deze gegevens zelf te beheren wordt bovendien de kans op fouten verkleind.
MyRNI is nu beschikbaar
MyRNI is vanaf nu beschikbaar. Neem MyRNI op in de communicatie met niet-ingezetenen en stimuleer hen om zelfstandig hun gegevens bij te houden. Zo blijven de geregistreerde gegevens actueel en verminder je administratieve lasten binnen jouw organisatie.
Bezoek MyRNI via rni-portal.rvig.nl/my-rni