Overslaan en naar de inhoud gaan

Bescherm inwoners tegen identiteitsfraude

Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) ontvangt jaarlijks bijna 7.000 meldingen. De impact en gevolgen voor een slachtoffer kunnen groot zijn. Daarom is het belangrijk dat mensen zich bewust zijn van de risico’s wanneer hun persoonsgegevens in verkeerde handen vallen. Gemeenten spelen een belangrijke rol in het informeren over de gevaren van identiteitsfraude. Help mee identiteitsfraude te voorkomen door uw inwoners te informeren. Meer informatie en communicatiemateriaal is te vinden in de Toolkit KopieID-app. Deze informatie kan gedeeld worden via gemeentelijke kanalen. 

Identiteitsgegevens zijn waardevol

Voor oplichters zijn identiteitsgegevens enorm waardevol. Als deze gegevens in verkeerde handen vallen, kunnen ze bijvoorbeeld worden misbruikt voor het afsluiten van een telefoonabonnement, het huren van een auto of het aanvragen van een lening. Veel mensen zijn zich onvoldoende bewust van deze risico’s.

Wat kun je als gemeente doen?

Adviseer inwoners om terughoudend te zijn met het verstrekken van identiteitsgegevens en wijs hen op veilige manieren om een kopie van een identiteitsdocument te maken, bijvoorbeeld met de KopieID-app van de Rijksoverheid. Met de KopieID-app kunnen zij niet noodzakelijk gegevens doorstrepen en een watermerk toevoegen met het doel en de datum, waardoor misbruik wordt bemoeilijkt. De app is gratis te downloaden in de App Store of Google Play Store.

Oplichters proberen deze identiteitsgegevens op verschillende manieren te krijgen. Bijvoorbeeld door babbeltrucs waarbij zij zich voordoen als een medewerker van een (bank)helpdesk, de politie of de overheid. Raad inwoners aan om bij twijfel het gesprek te beëindigen en zelf contact op te nemen met de betreffende organisatie om het verhaal te controleren. Ditzelfde geldt voor onverwachte berichten via e-mail, whatsapp of sms waarin om identiteitsgegevens en/of een betaling wordt gevraagd.

Inwoners kunnen zichzelf ook beschermen door op social media bewust om te gaan met het delen van persoonsgegevens en hun accounts goed te beschermen. Dit doen zij door gebruik te maken van sterke wachtwoorden, niet overal hetzelfde wachtwoord voor te gebruiken en een dubbele beveiliging in te stellen (tweefactorauthenticatie).

Is iemand slachtoffer van identiteitsfraude?

  1. Heeft de oplichter toegang gehad tot de bankrekening van het slachtoffer? Verwijs dan eerst naar de bank;
  2. laat het slachtoffer aangifte doen bij de politie;
  3. verwijs naar de website van het CMI voor het doen van een melding, www.rvig.nl/cmi. Het CMI geeft tips en adviezen om identiteitsfraude te stoppen en de gevolgen te herstellen. Als het nodig is schakelt het CMI daarbij met één van de ketenpartners zoals de politie, Belastingdienst of RDW. Ook geeft het CMI advies op het gebied van preventie.

Delen

Taal pagina
Nederlands
Scroll naar boven