Overslaan en naar de inhoud gaan

Start doelgroepenanalyse naar introductie digitale pasfoto

De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens werkt aan de ontwikkeling van de introductie van de digitale pasfoto voor het paspoort en de identiteitskaart. Om inzicht te krijgen in de behoeften en verwachtingen van de verschillende doelgroepen bij deze ontwikkeling, laten we een doelgroepenanalyse uitvoeren door een extern onafhankelijk onderzoeksbureau.

Verschillende doelgroepen bevraagd
De komende weken benadert het onderzoeksbureau zelf verschillende doelgroepen voor een vrijwillige deelname aan de doelgroepenanalyse. Het gaat om:

  • Vakfotografen
  • Medewerkers en leidinggevenden burgerzaken die direct betrokken zijn bij de aanvraag en uitgifte van paspoorten en identiteitskaarten
  • Burgers

Voor de analyse worden verschillende onderzoeksinstrumenten ingezet, zoals een enquĂȘte en een (digitaal of fysiek) interview met een gespreksleidraad. Bij de selectie van gemeenten voor het bevragen van medewerkers Burgerzaken en burgers wordt rekening gehouden met de variatie aan grootte en ligging van gemeenten.

Aanpak afstemmen op ervaringen en verwachtingen
Wij stellen deelname vanuit de verschillende doelgroepen aan de doelgroepenanalyse zeer op prijs. De ontwikkeling van de introductie van de digitale pasfoto kent een zorgvuldige aanpak. We willen de uitwerking van de aanpak laten aansluiten op de ervaringen, zorgen en wensen van de verschillende doelgroepen. Daarnaast nemen we geleerde lessen mee vanuit de eigen praktijkproef die we begin 2024 hebben uitgevoerd, maar ook van ketenpartners en buurlanden die al werken met een digitale pasfoto-oplossing.

 

Delen

Taal pagina
Nederlands
Scroll naar boven