Meldingregistratie beschikbaar in ReIS Aanvraagportaal
De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) heeft in mei en november een pilot uitgevoerd bij grensgemeente Breda met de nieuwe functionaliteit meldingregistratie. Daaruit bleek dat de meldingregistratie tijdwinst oplevert en gemakkelijk te implementeren is in het werkproces.
Met de nieuwe functionaliteit meldingregistratie van RvIG kunnen gebruikers, zoals medewerkers van de afdelingen Burgerzaken, direct gebeurtenissen melden die invloed hebben op de status van een reisdocument. Een document kan bijvoorbeeld beschadigd zijn waardoor het ingenomen moet worden. Of de gegevens van de houder kunnen gewijzigd zijn, waardoor deze niet meer overeenkomen met het reisdocument en het document vervalt. Ook kan er sprake zijn van een vermissing (met risico op fraude), wat via deze methode zo snel mogelijk kan worden doorgegeven. De melding wordt gedaan in de burgerzakenapplicatie voor gemeenten en het ReIS Aanvraagportaal (RAP) voor grensgemeenten.
Actueel en betrouwbaar, beperking fraude
Een melding leidt direct tot een wijziging van de status van het reisdocument in het Basisregister Reisdocumenten en is vanaf dat moment zichtbaar voor alle uitgevende instanties. In de toekomst krijgen organisaties die op de geldigheid van reisdocumenten controleren bij identiteitscontrole ook inzicht in deze gegevens. De status van een reisdocument is zo actueel en betrouwbaar en verkleint de kans op fraude met het document. De mogelijkheid om reisdocumentgegevens te controleren én direct over te gaan tot de registratie van een melding scheelt tijd en voorkomt fouten. Voorheen was er geen centrale mogelijkheid om statusinformatie in te voeren. Om gegevens bij andere autoriteiten kenbaar te maken moest je bijvoorbeeld gebruikmaken van de C3- en C7-formulieren. Dat kon tot vertraging leiden tussen de melding van gebeurtenissen en de verwerking daarvan. Dankzij de nieuwe functionaliteit vindt een melding realtime plaats in de bron. Daardoor neemt de kans op fouten en fraude met het reisdocument af.
Implementatie in werkproces eenvoudig
Hoewel de medewerkers van de grensgemeente Breda aan het begin van de pilot even moesten wennen aan de werkwijze van de meldingregistratie, merkten ze al snel dat de stappen duidelijk en gebruiksvriendelijk zijn en dat de functionaliteit tijdwinst opleverde. Uit de pilot bleek bovendien dat je de functionaliteit gemakkelijk in je werkproces kunt implementeren.
Stapsgewijs in gebruik
In november 2024 kwam de meldingregistratie beschikbaar in het ReIS Aanvraagportaal (RAP) voor grensgemeenten, de Koninklijke Marechaussee en de Kabinetten van de Gouverneurs. Vanaf december 2024 komt deze functionaliteit stapsgewijs ook beschikbaar voor Nederlandse gemeenten en Caribische autoriteiten van afgifte. Leveranciers van de burgerzakenapplicatie informeren deze instanties over de exacte planning. RvIG nodigt deze gebruikers uit om nu al na te denken over wat de nieuwe mogelijkheden van meldingregistratie voor hun werkproces kan betekenen en waar en hoe de functionaliteit ingezet gaat worden.