Overslaan en naar de inhoud gaan

Functiescheiding huidige situatie

Op deze webpagina vind je de uitleg over huidige functiescheiding in de aanvraag en uitgifte van paspoorten en identiteitskaarten. Vanaf 1 januari 2025 wijzigt de rolverdeling van functiescheiding in de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland (PUN).

Er zijn altijd 3 of meer personen betrokken bij het verstrekken, beheren en uitreiken van een reisdocument. Dit wordt functiescheiding genoemd. Functiescheiding zorgt ervoor dat het werkproces betrouwbaar verloopt en voorkomt fraude.

 

Het aanvraagproces van reisdocumenten bestaat uit 3 stappen:

  • verstrekken
  • beheren
  • uitreiken

Het verstrekken, beheren en uitreiken van reisdocumenten moet betrouwbaar en eerlijk verlopen. Daarom zijn altijd 3 of meer personen betrokken bij het dit proces. Verschillende medewerkers voeren verschillende handelingen uit. Dit voorkomt fraude. Ook biedt dit bescherming voor de medewerker bij mogelijke dwang of chantage van buiten de organisatie.

Verstrekken

Voordat de aanvraag via het Reisdocumenten Aanvraag- en Archiefstation (RAAS) wordt verzonden, beoordeelt een ambtenaar (dus geen inhuur) of het document afgegeven mag worden. Deze beslissing is de juridische verstrekking.

Beheren

Is het reisdocument gemaakt en door de gemeente ontvangen, dan klaart de gemeente het reisdocument in. Dat houdt in dat het reisdocument fysiek en administratief toegevoegd wordt aan de voorraad reisdocumenten.

Uitreiken

Het fysiek overhandigen van het document aan de aanvrager en het vermelden van het uitreiken in de reisdocumentenmodule.

Scroll naar boven