Wat kun je vinden op deze pagina?
C10 Formulier terugzenden reisdocument of Nederlandse identiteitskaart
Het C10 formulier wordt gebruikt voor het terugzenden van reisdocumenten. Op deze pagina lees je wat je moet doen met het formulier.
Gebruik
door uitgevende instanties
Bestemd voor
Producent
Let op
Reisdocument per omgaande aangetekend retourneren in verband met het kunnen verifiëren van de aanvraag en de mogelijkheid tot herproductie op kosten van de producent. Als het formulier niet op de achtste dag na productie is ontvangen heeft de producent geen aanvraaggegevens meer en wordt er niets vergoed. De producent kan anders niet meer zien op welke wijze de fout is ontstaan.
Regelgeving
PUN art 49 – art 67, lid 6
PUB art 63 – art 78, lid 6
PUC art 61 – art 77, lid 6
Wanneer moet een uitgevende instantie een document terugsturen?
Een document wordt teruggestuurd wanneer het bij het inklaren beschadigd is of onjuist blijkt te zijn geproduceerd of gepersonaliseerd. Als na het uitreiken blijkt dat er sprake is van een misdruk of verkeerd personaliseren en het document is ingehouden of ingeleverd moet het ook teruggestuurd worden.
Bij overlijden of niet uitgereikt binnen 3 maanden stuur je het document niet terug met een C10, maar vernietig je het lokaal. In alle andere gevallen stuur je het wel op.
Hoe moet het document teruggestuurd worden?
Het document moet aan het verkeer worden onttrokken door het onbruikbaar te maken (drie ponsgaten van ten minste 12 mm door het gehele reisdocument op zodanige wijze dat elk in het reisdocument aangebrachte kinegram gedeeltelijk en de aangebrachte chip geheel onbruikbaar worden gemaakt). Zorg er voor dat de geconstateerde fout zichtbaar blijft.
LET OP:
Het document moet aangetekend met een C10 formulier worden verzonden naar IDEMIA. Stuur het document niet naar RvIG.
Als de chip niet uit te lezen is moeten er geen ponsgaten in het document gemaakt worden. Dit zou de antenne beschadigen waardoor niet te controleren is of de chip defect is.
Binnen welke termijn moet het formulier gestuurd worden?
De producent is verplicht het aanvraagbestand (foto, handtekening, vingerafdrukken en persoonsgegevens) 8 dagen na ontvangst van de aanvraag te vernietigen. Het is dus van groot belang direct na het inklaren van de documenten de onjuist gepersonaliseerde of geproduceerde documenten retour te sturen. Als het document vergeleken kan worden met het aanvraagbestand kan bepaald worden welke kwaliteit verbeterende acties nodig zijn.
Welke reden moet de uitgevende instantie aankruisen op het C10-formulier?
Reden |
Voorbeelden van mogelijkheden |
Foto/handtekening onduidelijk |
|
Foutieve aanvraag |
|
Clausule onjuist (afgedrukt) of ontbreekt |
|
Chip defect |
|
Beschadigd/onjuiste paginering/plooien e.d. |
|
Vlekken |
|
Document tweemaal ontvangen |
|
Onjuiste (persoons-) gegevens document |
|
Foto's verwisseld |
|
Download het formulier
Niet alle formulieren kun je direct vanuit je browser openen. Vooral Microsoft Edge geeft dit probleem. Dit heeft te maken met de instellingen binnen je eigen organisatie. Je hoeft hier dus geen contact met RvIG voor op te nemen. Sla het formulier eerst op op je pc en open het daarna. Of probeer het met een andere browser.