BSN-voorraad voor gemeenten
Het burgerservicenummer (BSN) dat de gemeente toekent aan een persoon bij een eerste inschrijving komt uit de BSN-voorraad die de gemeente heeft ontvangen van de Beheervoorziening BSN (BV BSN).
Aanvragen BSN-voorraad
Nederlandse gemeenten kunnen bij RvIG een nieuwe BSN-voorraad aanvragen. Dit kan via de Beheervoorziening BSN (BV BSN). Een aanvraag voor een nieuwe voorraad bestaat uit de volgende stappen:
- De gemeente stuurt een bericht ‘Aanvragen BSN-voorraad’, aan de webservice van de BV BSN met het gewenste aantal. Per aanvraag worden maximaal 250 nummers verstrekt. Als er meer nummers nodig zijn, dan is het mogelijk om meerdere aanvragen te doen
- De BV BSN controleert de autorisatie van de aanvrager en het bericht
- Alle verstrekte voorraden worden in de BV BSN geregistreerd
- De BV BSN stuurt een bericht met een nieuwe BSN voorraad naar de gemeente
Lukt het niet om een nieuwe voorraad BSN-nummers via de webservice op te vragen?
Laat de RvIG-contactpersoon binnen jouw gemeente contact opnemen met de Frontoffice van RvIG via telefoonnummer 088 900 1000 of e-mail: info@rvig.nl.
Opslag BSN-voorraad
De BSN-voorraad wordt door de gemeente goed en beveiligd bewaard zodat misbruik of fouten (zoals een dubbele uitgave) niet mogelijk zijn. Het BSN in de voorraad van de gemeente is nog niet gekoppeld aan persoonsgegevens.
Alleen een BSN verstrekken uit eigen voorraad
Het uitwisselen van BSN-voorraden met andere gemeenten is niet toegestaan. In de BV BSN wordt namelijk voor elk BSN bijgehouden aan welke gemeente deze is verstrekt. Daarom mogen gemeenten alleen uit hun eigen voorraad een BSN toekennen.
Gemeentelijke herindeling en de BSN-voorraad
Bij een gemeentelijke herindeling wordt in overleg tussen de betrokken gemeente(n) en RvIG bepaald wat er moet gebeuren met de resterende BSN-voorraad van de betrokken gemeente(n). Bij een herindeling kan de voorraad worden overgenomen. RvIG zorgt voor het overzetten van de resterende BSN-voorraad en registratie daarvan in de BV BSN.