Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanvragen webservice StuurGBAbericht

Vanaf juni 2024 kunnen afnemers en/of ICT-leveranciers de overstap maken naar de webservice StuurGBAbericht. Deze webservice is een mogelijke tussenstap voordat er wordt overgestapt naar de BRP Berichten API. Voor verschillende partijen gelden de onderstaande richtlijnen voor het indienen van een aanvraag.

ICT-leverancier

Een ICT-leverancier moet een nieuwe applicatie eerst laten toetsen door RvIG. RvIG beoordeelt of de ICT-leverancier met de applicatie mag aansluiten op de webservice StuurGBAbericht. RvIG heeft ook toestemming nodig van individuele afnemers die via deze ICT-leverancier de webservice willen gebruiken. Voor het aansluiten op de webservice StuurGBAbericht is een testomgeving beschikbaar.

Zelfbouwer

Een zelfbouwer, die niet is aangesloten bij een ICT-leverancier, moet ook eerst de nieuwe applicatie door RvIG laten toetsten. Een zelfbouwer is een organisatie die geen gebruikmaakt van een ICT-leverancier. Bij onduidelijkheid over de status van een afnemer als zelfbouwer, kan een e-mail worden gestuurd naar info@rvig.nl.

Afnemers

Afnemers die via een al getoetste ICT-leverancier willen overstappen vragen direct het aanvraagformulier aan via de stappen hieronder:

  1. Een afnemer maakt de wens om over te stappen op de webservice StuurGBAbericht bij RvIG kenbaar door een e-mail te sturen naar info@rvig.nl;
  2. RvIG stuurt het aanvraagformulier ‘Overstap van GBA-berichtendienst naar webservice StuurGBAbericht’ naar de afnemer;
  3. De afnemer vult het formulier in, laat het door een tekenbevoegd persoon ondertekenen en stuurt het terug naar RvIG. 

De verzoeken worden door RvIG op volgorde van binnenkomst behandeld.

 

Scroll naar boven