Overslaan en naar de inhoud gaan
Naslagwerk

W082 oplegnotitie Volledige registratie EU-kiesrechtgegevens

1 Probleemstelling

1.1 Omschrijving

Voorafgaand aan elke verkiezing van het Europees Parlement wisselen EU-lidstaten op grond van de Europese Richtlijn 93/109/EG, bilateraal gegevens uit over kiesgerechtigde burgers met als doel zoveel mogelijk te voorkomen dat deze burgers twee oproepkaarten ontvangen voor de verkiezingen (in de lidstaat van verblijf en in de lidstaat van herkomst).

Momenteel is het voor de lidstaat Nederland niet mogelijk om volledig te voldoen aan de gestelde eisen in de EU-richtlijn en Kieswet over gegevensuitwisseling met andere EU-lidstaten. Van de EU-burger die ervoor kiest om in de lidstaat van verblijf te stemmen, moet worden verstrekt: het adres en woonplaats waar de burger het laatst als kiezer geregistreerd stond in de lidstaat waarvan de burger de nationaliteit bezit. Anders dan de andere uit te wisselen gegevens kan Nederland dit gegeven echter niet (eenvoudig) verstrekken omdat dit niet in de BRP wordt geregistreerd.

Gemeenten beschikken daarentegen wel over dit gegeven. EU-onderdanen met een nationaliteit van een andere EU-lidstaat die in Nederland wonen en er voor kiezen om in Nederland te stemmen voor het Europese Parlement (art. Y 32, lid 2, Kieswet), maken dit kenbaar via een Y32 formulier bij de gemeente van inschrijving. Op het huidige Y32 formulier wordt gevraagd naar ‘laatste adres en plaats in de lidstaat van herkomst’, dit is het adres en woonplaats waar de burger het laatst als kiezer geregistreerd stond in lidstaat waarvan de burger de nationaliteit bezit. In de praktijk is niet altijd duidelijk welk adres wordt bedoeld. Het formulier zal op korte termijn (per 1 april 2023) worden aangepast om dit te verduidelijken.

1.2 Herkomst

BZK-DGOBDR/DenB/Democratie/Team Verkiezingen.

1.3 Raakvlakken

Er zijn geen raakvlakken met andere LO-wijzigingen.

2 Oplossing

2.1 Huidige situatie

Ondanks het feit dat Nederland verplicht is het laatste adres en woonplaats uit de EU-lidstaat van herkomst uit te wisselen met de andere EU-lidstaten is dat tot op heden niet mogelijk. Er is nu geen voorziening om deze gegevens te registreren in de BRP.

2.2 Oplossing

Om volledige gegevensuitwisseling met de EU-lidstaten mogelijk te maken, is een wijziging van het Logisch Ontwerp BRP noodzakelijk. Voor registratie van de laatste adres en woonplaats uit de lidstaat van herkomst wordt groep 13.31 uitgebreid met drie velden:
31.40 Adres EU-lidstaat van herkomst
31.50 Plaats EU-lidstaat van herkomst
31.60 Land EU-lidstaat van herkomst

3 Consequenties

3.1 Logisch Ontwerp BRP

Het Logisch Ontwerp wordt conform paragraaf 2.2 aangepast.

3.2 Logisch Ontwerp BSN

Geen wijzigingen

3.3 Logisch Ontwerp BRPk

Geen wijzigingen

3.4 Logisch Ontwerp BES

Geen wijzigingen

3.5 Logisch Ontwerp PGK

Geen wijzigingen

3.6 Beschrijving Interface Reisdocumenten

Geen wijzigingen

4 Invoering

Omdat EU-richtlijn 93/109/EC verplicht dat de adresgegevens uit de lidstaat waar de EU-onderdaan het laatst als kiezer stond ingeschreven uitgewisseld worden, moeten gemeenten deze gegevens vanaf het in werking treden van het aangepaste LO BRP 4.4 op basis van het brondocument, modelformulier Y32, op de persoonslijst plaatsen.

Het met terugwerkende kracht invoeren van deze gegevens van in het verleden ingevulde Y32 formulieren wordt niet verplicht gesteld. Het is echter wel van belang dat in aanloop naar de aanstaande Europees Parlementsverkiezing (voorjaar 2024) deze gegevens zoveel als mogelijk in de BRP worden geregistreerd, om ‘dubbel stemmen’ zo goed mogelijk te voorkomen.

Kiest de gemeente er voor de nieuwe elementen 31.40, 31.50 en 31.60 in categorie 13 met terugwerkende kracht in te voeren dan kan een gemeente, na het in werking treden van het aangepaste LO BRP 4.4, een selectie maken uit de lokale BRP van alle persoonslijsten waar de aanduiding Europees kiesrecht op voorkomt. Als de betrokken EU-onderdaan nog woonachtig is in de gemeente waar het verzoek tot registratie om in Nederland deel te nemen aan de Europees Parlementsverkiezingen is gedaan, is het brondocument (Y32 formulier) bij die gemeente aanwezig. Als betrokken EU-onderdaan na het verzoek tot registratie voor deelname in Nederland aan de EP-verkiezingen naar een andere gemeente is verhuisd, dan kan het brondocument worden opgevraagd in de gemeente waar deze registratie heeft plaatsgevonden. Op grond van de datum van het verzoek (31.20) kan worden bepaald bij welke gemeente het Y32-formulier moet worden opgevraagd.

5 Gevolgen

5.1 Wet- en regelgeving BRP

Besluit BRP.

5.2 Gemeenten

Aanpassing van de burgerzakenapplicatie op de nieuwe gegevenselementen in categorie 13. Optioneel: het opzoeken van brondocumenten (model Y32) en het registreren van de gegevens.

5.3 Burgerlijke Stand modules

Geen gevolgen.

5.4 Reisdocumenten modules

Geen gevolgen.

5.5 GBA-V en/of Daft

Aanpassing in de gegevensset met impact op de gegevensverstrekking en synchronisatie.

5.6 TMV

Aanpassen BRP catalogus.

5.7 Evaluatie-Instrument

Geen gevolgen.

5.8 BCM en Robin

BCM uitbreiden met controle op de nieuwe gegevenselementen in categorie 13.

5.9 POM/POWS

Zichtbaar maken dat de nieuwe gegevens zijn verstrekt.

5.10 RNI

Aanpassen van de applicatie op ontvangen en tonen van de nieuwe rubrieken. Merk op dat deze rubrieken in de RNI niet worden bijgehouden.

5.11 Technische Handleiding ABO-Interface

Geen gevolgen.

5.12 Tabellenapplicatie

Aanpassing van de autorisatietabelregel op de nieuwe gegevenselementen in categorie 13.

5.13 A-nummer aanvraag programma (AAP)

Geen gevolgen.

5.14 Autorisaties

Bij nieuwe of te wijzigen autorisaties rekening houden met de nieuwe mogelijkheden. Het autorisatieaanvraagformulier (AAF) aanpassen zodat om de nieuwe gegevens kan worden verzocht.

5.15 Berichtenverkeer

Wijzigingen in Lg01, La01 en gegevensverstrekkingen.

5.16 Afnemers

Na autorisatie voor de nieuwe gegevenselementen in categorie 13. Dit betreft vooralsnog uitsluitend team Verkiezingen (formeel de Minister van BZK).

5.17 HUP

HUP moet aangepast worden door het opnemen van de nieuwe gegevenselementen en de beschrijving daarvan.

5.18 WIR

Geen gevolgen.

5.19 Q-brochure/website

Geen gevolgen.

5.20 Voorlichting/roadshows

Gemeenten moeten geïnformeerd worden over het invoeren van de nieuwe gegevenselementen bij de geregistreerde Kiesrechtgegevens.

5.21 Financiën

Geen gevolgen.

5.22 Wet- en regelgeving BES

Geen gevolgen.

5.23 Caribisch Nederland BES

Geen gevolgen.

5.24 PGK-module

Geen gevolgen.

5.25 PIVA-V

Geen gevolgen.

5.26 Caribische landen ACM

Geen gevolgen.

5.27 Tabellenapplicatie PIVA

Geen gevolgen.

5.28 Wet- en regelgeving BSN

Geen gevolgen.

5.29 BV BSN

Geen gevolgen.

5.30 Wet- en regelgeving Reisdocumenten

Geen gevolgen.

5.31 RAAS

Geen gevolgen.

5.32 Signaleringsregister

Geen gevolgen.

5.33 Basisregister/Verificatieregister

Geen gevolgen.

5.34 Centraal meldpunt Identiteitsfraude

Geen gevolgen.

Delen

Scroll naar boven